Kjennetegn på utforsking i lærebøker i matmatikk for 4.trinn
Abstract
Utforsking er et vidt begrep som innebærer arbeid med flere kombinerte former for aktiviteter(Artigue & Blomhøj, 2013). I arbeid med utforsking er fremgangsmåten ukjent, og eleveneseget engasjement sentralt (Isaksen et al., 2024; Posamentier & Krulik, 2009). Elever somarbeider utforskende vil kunne tilegne seg ferdigheter som er nyttige for å møte fremtidensukjente behov (UNESCO, u.d.). Slike ferdigheter vil også kunne være et viktig bidrag tilsamfunnsutviklingen (NOU-2014:7, 2014). Utforskende arbeid i undervisningssammenhenghar i tillegg vist seg å ha innvirkning på elevers motivasjon og læring (Bayram et al., 2013;Maaß & Artigue, 2013). Boaler (2016) og Sikko et al. (2012) fremhever spesieltmatematikkundervisningen. I denne matematikkdidaktiske masteroppgaven undersøker viutforsking i to lærebøker for 4. trinn. Læreplanen er et viktig styringsdokument i skolen, ogutforsking er et sentralt tema i denne (Kunnskapsdepartementet, 2017, 2019; NOU-2014:7,2014). På bakgrunn av dette har vi definert et forskningsspørsmål:
Hvilke kjennetegn på utforsking identifiseres i oppgaver i lærebøkene Volum og Matematikkfor 4. trinn?
For å besvare forskningsspørsmålet, analyserer vi lærebøkene Matematikk 4A og 4B, ogVolum 4A ved hjelp av et todelt rammeverk. Volum 4B ble ikke analysert da det oppstodforsinkelser i forlaget som gjorde at den fortsatt ikke var utgitt ved tidspunkt for innlevering avmasteroppgaven. I den horisontale delen av analysen er rammeverket av Charalambous et al.(2010) tatt i bruk, og i den vertikale analysen har vi utviklet et eget rammeverk. Vårt analytiskerammeverk i den vertikale analysen baserer seg på innhold fra syv artikler om utforsking. Vihar operasjonalisert teorien til å kunne identifisere kjennetegn på utforsking i oppgavene ilærebøkene.
I den horisontale analysen viser vi til hvordan lærebøkene er bygd opp, og i den vertikaleanalysen undersøker vi kjennetegn for utforskende arbeid i oppgaver. Vi går i dybden påkjennetegnene som identifiseres i oppgavene, og presenterer og diskuterer resultatene opp motteori og tidligere forskning. Vi ser også den vertikale og horisontale analysen i sammenheng,for å se i hvilke matematiske temaer kjennetegn på utforsking forekommer. Alle kategorienefra det analytiske rammeverket vårt med kjennetegn på utforsking har blitt identifisert ilærebøkene. Av de 979 oppgavene som er analysert, er kjennetegnet som ber elevenekommunisere fremgangsmåten eller svaret sitt, identifisert i flest oppgaver. Kommunikasjon av fremgangsmåte eller svar kan for eksempel gjøres ved at elevene forklarer, tegner,reflekterer, beviser og lager tabeller og modeller. Deretter er det flest oppgaver som eridentifisert med kjennetegnet «eksperimentering med data og testing av hypoteser». I analysener det identifisert færrest tilfeller av oppgaver som innebærer generalisering.
Avslutningsvis er våre anbefalinger at lærere tilegner seg kunnskaper, og er bevisst de mulighetene lærerehar for å tilpasse oppgaver slik at de inkluderer utforskende elementer og kjennetegn. Vi anbefaler også lærere å være bevisst de fordelene utforskene arbeid kan ha for elevers læring og fremtid, samt samfunnets fremtidige behov.