Show simple item record

dc.contributor.advisorSelås, Magnhild
dc.contributor.authorTønnessen, Linda
dc.date.accessioned2024-07-10T16:23:31Z
dc.date.available2024-07-10T16:23:31Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uia:inspera:222050259:50730888
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3139765
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSammendrag Formålet med denne studien har vært å undersøke rollelekens betydning for barns språklæring. Studien skal besvare problemstillingen: Hvordan kan rolleleken bidra i barns språklæring? Bakgrunnen for at jeg ønsket å undersøke dette er observasjoner av betydelige variasjoner når det gjelder omfang av lek på ulike skoler, til tross for at temaet lek i skolen har blitt satt på dagsorden de siste årene. Målet er å styrke lekens posisjon i skolen ved å fokusere på dens fordeler for språkutvikling. For å undersøke dette gjennomførte jeg observasjoner og videoopptak av ni førsteklassinger mens de engasjerte seg i en rollelek der temaet var sykehus. Elevene fikk tildelt leker som inkluderte en doktorkoffert med ulikt innhold og en sykehusliste. Resultatene viser at barna bruker et avansert språk for å skape sammenheng mellom den virkelige verden og fantasiverden, gjennom ulike ytringstyper: rolleytringer, regiytringer, magiske ytringer og ute-av-leken-ytringer. Barna benyttet primært regiytringer, mens bruken av magiske ytringer var minimal. Videre uttrykte barna seg med et avansert ordforråd, og de inkluderte også voksnes språkhandlinger i leken. Disse funnene understreker at i leken så er barnet et «hode høyere enn seg selv», slik Vygotsky uttrykker det, barn klarer litt mer språklig i leken enn ellers i hverdagen.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleLek som blir båret av språket
dc.typeMaster thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record