Hvordan vurderer studenter kroppsøvingslærerutdanningens relevans for videre yrkesutøvelse? En kvalitativ studie av et utvalg studenter fra ulike steder i utdanningen.
Description
Full text not available
Abstract
Denne masteroppgavens bakgrunn kommer av endringer i læreplan for skoler og endringer i lærerutdanningens utdanningsprogram. Utdanningen er gått fra å være en mer allmennutdanning av lærere på fire år, til nå å utdanne mer fagspesifikke lærere på fem år. Med disseendringene fant vi det interessant å se på hvordan denne nye utdanningen, og pensumet somfølger med, oppleves som relevant for studentene, og om den er etter deres forventninger tilfremtidig yrkesutøvelse. Vi har også hatt en intensjon om å finne ut om det er noen forskjellmellom forventningene til studenter tidlig og sent i utdanningen. Vår problemstilling lyderderfor som følger: Hvordan vurderer studenter kroppsøvingslærerutdanningens relevans forvidere yrkesutøvelse? En kvalitativ studie av studenter fra ulike steder i utdanningen. Studienvår baserer seg på sosialkonstruktivismen, hvor virkeligheten forstås som sosial konstruert.Vårt teoretiske perspektiv består av ulik forskning gjort på lærerutdanningen i Norge og iutlandet, i tillegg til teori om begrepet kvalitet og hvordan dette brukes om lærerutdanningen.
Metoden vi har brukt er kvalitative fokusgruppeintervjuer, hvor vi snakket med studenter fraulike steder i utdanningen. Videre gjennomførte vi en tematisk analyse av materialet fraintervjuene etter en seks trinns - modell utarbeidet av Braun og Clark (2006). I den tematiskeanalysen utarbeidet vi fire temaer som utgjorde våre funn. Funnene våre omhandler hvordanstudenter ser på de ulike delene ved undervisningen, og hvilke egenskaper de ser på somviktige å ta med seg etter utdanningen. Vi konkluderer med at studentene stort sett erfornøyde med den praktiske delen av undervisningen, men at den teoretiske undervisningentil tider er vanskelig å sette ut i praksis. Våre funn viser også at det er studenter sent iutdanningen som har denne oppfatningen av det teoretiske pensumet. Vi tenker at videreforskning burde involvere flere studenter, og fra ulike universitet, for å kunne utvikleutdanningen ytterligere. I tillegg tror vi at det vil være av nytte for universitetene å få etinnblikk i om studentene har forståelse av utdanningens omfang.
Nøkkelord: Relevans, praksisnær, yrkesutøvelse, kroppsøving, lærerutdanning.