Show simple item record

dc.contributor.advisorBerntsen, Helene
dc.contributor.authorAustefjord, Kamilla
dc.contributor.authorGundersen, Malene Heggem
dc.date.accessioned2023-07-14T16:23:24Z
dc.date.available2023-07-14T16:23:24Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uia:inspera:143768901:22693641
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3078950
dc.description.abstractMed utgangspunkt i lesing som grunnleggende ferdighet forsøker denne studien å se nærmere på valg av tilnærminger og tiltak i forbindelse med den første leseopplæringen. Studien utforsker og undersøker hva et utvalg pedagoger på 3. trinn velger av tilnærminger til særskilte leseopplæringstiltak i begynneropplæringen, og hvordan dette realiserer elevenes lovfestede rett på tidlig innsats og tilpasset opplæring ved lite tilfredsstillende utbytte av det ordinære undervisningstilbudet. Det er brukt kvalitativt intervju i innsamling av data fra fire forskjellige skoler i Sør-Norge, med totalt syv pedagoger som alle arbeider med lesing i begynneropplæringen. Resultatene fra studien viser at deltakerne arbeider med likelydende leseopplæringspraksis og metoder i samsvar med forskning på feltet. Hovedresultatene viser at deltakerne gjennomfører hyppig kartlegging fra første klasse for å være raskt ute med å avdekke lesevansker og å forebygge utvikling av disse. Det er stort fokus på å sette inn både forebyggende og tilretteleggende tiltak for å kunne hjelpe elevene på best mulig måte tidlig i utdanningsløpet. Ut fra hva elevene strever med blir det satt inn tiltak på ulike nivåer både i klasserommet og i gruppeundervisning. For å utvikle leseferdighetene til elever som strever med lesing blir det arbeidet med fonemisk bevissthet, grafemer og automatisering av avkodingen. Motivasjon viser seg å være en viktig faktor i arbeidet med lesing, hvor det fokuseres på at elevene skal oppleve mestring. Resultatene viser at alle deltakerne gjennomfører en form for evaluering etter gjennomføring av tiltak, i form av kartleggingsprøver og observasjon. Resultatene fra denne studien kan videre brukes i eget arbeid med særskilt leseopplæring og føre til større bevissthet rundt valg av tilnærminger i den særskilte leseopplæringen.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleTidlig innsats og forebygging av lesevansker
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record