Tidlig innsats og forebygging av lesevansker
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3078950Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Med utgangspunkt i lesing som grunnleggende ferdighet forsøker denne studien å se nærmere på valg av tilnærminger og tiltak i forbindelse med den første leseopplæringen. Studien utforsker og undersøker hva et utvalg pedagoger på 3. trinn velger av tilnærminger til særskilte leseopplæringstiltak i begynneropplæringen, og hvordan dette realiserer elevenes lovfestede rett på tidlig innsats og tilpasset opplæring ved lite tilfredsstillende utbytte av det ordinære undervisningstilbudet. Det er brukt kvalitativt intervju i innsamling av data fra fire forskjellige skoler i Sør-Norge, med totalt syv pedagoger som alle arbeider med lesing i begynneropplæringen.Resultatene fra studien viser at deltakerne arbeider med likelydende leseopplæringspraksis og metoder i samsvar med forskning på feltet. Hovedresultatene viser at deltakerne gjennomfører hyppig kartlegging fra første klasse for å være raskt ute med å avdekke lesevansker og å forebygge utvikling av disse. Det er stort fokus på å sette inn både forebyggende og tilretteleggende tiltak for å kunne hjelpe elevene på best mulig måte tidlig i utdanningsløpet. Ut fra hva elevene strever med blir det satt inn tiltak på ulike nivåer både i klasserommet og i gruppeundervisning. For å utvikle leseferdighetene til elever som strever med lesing blir det arbeidet med fonemisk bevissthet, grafemer og automatisering av avkodingen. Motivasjon viser seg å være en viktig faktor i arbeidet med lesing, hvor det fokuseres på at elevene skal oppleve mestring. Resultatene viser at alle deltakerne gjennomfører en form for evaluering etter gjennomføring av tiltak, i form av kartleggingsprøver og observasjon. Resultatene fra denne studien kan videre brukes i eget arbeid med særskilt leseopplæring og føre til større bevissthet rundt valg av tilnærminger i den særskilte leseopplæringen.