Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBerntsen, Helene
dc.contributor.authorAustefjord, Kamilla
dc.contributor.authorGundersen, Malene Heggem
dc.date.accessioned2023-07-14T16:23:24Z
dc.date.available2023-07-14T16:23:24Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uia:inspera:143768901:22693641
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3078950
dc.description.abstractMed utgangspunkt i lesing som grunnleggende ferdighet forsøker denne studien å se nærmere på valg av tilnærminger og tiltak i forbindelse med den første leseopplæringen. Studien utforsker og undersøker hva et utvalg pedagoger på 3. trinn velger av tilnærminger til særskilte leseopplæringstiltak i begynneropplæringen, og hvordan dette realiserer elevenes lovfestede rett på tidlig innsats og tilpasset opplæring ved lite tilfredsstillende utbytte av det ordinære undervisningstilbudet. Det er brukt kvalitativt intervju i innsamling av data fra fire forskjellige skoler i Sør-Norge, med totalt syv pedagoger som alle arbeider med lesing i begynneropplæringen. Resultatene fra studien viser at deltakerne arbeider med likelydende leseopplæringspraksis og metoder i samsvar med forskning på feltet. Hovedresultatene viser at deltakerne gjennomfører hyppig kartlegging fra første klasse for å være raskt ute med å avdekke lesevansker og å forebygge utvikling av disse. Det er stort fokus på å sette inn både forebyggende og tilretteleggende tiltak for å kunne hjelpe elevene på best mulig måte tidlig i utdanningsløpet. Ut fra hva elevene strever med blir det satt inn tiltak på ulike nivåer både i klasserommet og i gruppeundervisning. For å utvikle leseferdighetene til elever som strever med lesing blir det arbeidet med fonemisk bevissthet, grafemer og automatisering av avkodingen. Motivasjon viser seg å være en viktig faktor i arbeidet med lesing, hvor det fokuseres på at elevene skal oppleve mestring. Resultatene viser at alle deltakerne gjennomfører en form for evaluering etter gjennomføring av tiltak, i form av kartleggingsprøver og observasjon. Resultatene fra denne studien kan videre brukes i eget arbeid med særskilt leseopplæring og føre til større bevissthet rundt valg av tilnærminger i den særskilte leseopplæringen.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleTidlig innsats og forebygging av lesevansker
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel