Læreres tanker om norskfaget som arena for folkeelse og livsmestring.
Abstract
Det tverrfaglige emnet folkehelse og livsmestring ble introdusert i skolen sammen med den nye læreplanen LK20 høsten 2020. Denne masteroppgaven har som formål å undersøke hva slags tanker som finnes blant lærere omkring dette emnet samt hvordan lærere tenker at den tverrfaglige undervisningen kan foregå i norskfaget. Jeg vil undersøke dette ved bruk av følgende problemstilling: «Hva tenker lærere om folkehelse og livsmestring i norskfaget». For denne masteroppgaven er den metodiske tilnærmingen tematisk analyse, og ved bruk av dybdeintervju med semistrukturert intervjuguide, er det samlet inn tanker og refleksjoner fra tre lærerinformanter om deres tanker vedrørende det tverrfaglige emnet generelt og i en norskfaglig kontekst.
Noen av resultatene innebærer usikkerhet blant lærerne i hvordan de skal forstå og implementere det tverrfaglige emnet innenfor norskfagets rammer, både i en overordnet og tverrfaglig kontekst. De viser og til en økt bekymring for lærerens terapeutiske rolle i klasserommet med støtte i, blant annet, Madsen (2020), samtidig som det anerkjennes, med støtte i Danielsen (2020) at emnet kan fungere helsefremmende og bidra til et godt og trygt arbeids- og klassemiljø. Oppgaven finner og at den litterære tilnærmingen innen tverrfaglig undervisning er en faktor informantene i stor grad vektlegger positivt.