dc.description.abstract | Denne masteroppgaven er en innholdsanalyse av to norske lærebøker for matematikk på 2.
trinn. Målet med oppgaven er å undersøke hvilke additive oppgavestrukturer som er
representert i de to lærebøkenes tekstoppgaver. Forskningsspørsmålet er som følger:
“Hvilke additive strukturer har tekstoppgaver i lærebøkene Matematikk 2A og 2B, og Multi 2A og 2B?”.
Charalambous et al. (2010) sitt rammeverk for lærebokanalyse er brukt som utgangspunkt for
oppgaven, hvor begrepene horisontal og vertikal analyse er presentert. Horisontal analyse er
gjort for å få et overblikk over læreverkene, mens den vertikale analysen har som mål å
undersøke kun tekstoppgaver med additiv struktur. Dette gjøres basert på teori om additive
oppgavestrukturer. Resultatene i vår horisontale analyse viser at Matematikk 2 har 1204
oppgaver totalt, mens Multi 2 har 1036 oppgaver. Jevnt over fant vi ulike oppgavetyper, men
vi oppdaget også fellestrekk mellom oppgavene i læreverkene. Det gjorde det mulig å utvikle
et analyseverktøy for oppgaver på overordnet nivå. De overordende oppgavekategoriene vi
kom frem til er: 1) Samtalebilde, 2) Spill, 3) Oppsummeringsoppgaver, 4) Utforsking- og
problemløsningsoppgaver og 5) Øveoppgaver. Resultatene av den vertikale analysen viser at
det er strukturene “resultat ukjent” og “det hele ukjent” innenfor situasjonen “separere” og
“del-del-hel” som går igjen flere ganger enn de andre. Begge strukturene spør etter kategorien
“resultat/hele ukjent” i tekstoppgaver med additiv struktur. Det var mindre variasjon av
additive strukturer i læreverket Multi enn i Matematikk.
Studien kan gi innsyn i hvilke additive strukturer en finner blant tekstoppgaver i lærebøkene
Matematikk og Multi. Den kan også gi lærere en oversikt over lærebøkene, som igjen bidrar
til å avgjøre hvilket læreverk som tas i bruk i skolen.
Nøkkelord: matematikk, begynneropplæring i matematikk, innholdsanalyse, tekstoppgaver,
additiv struktur. | |