Show simple item record

dc.contributor.advisorHundeland, Per Sigurd
dc.contributor.advisorReinhardtsen, Jorunn
dc.contributor.authorEspeseth, Ingelin
dc.contributor.authorAusland, Karen
dc.date.accessioned2023-06-29T16:23:37Z
dc.date.available2023-06-29T16:23:37Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uia:inspera:147311215:20735100
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3074471
dc.description.abstractAlgebra har i flere tiår vært en betydelig årsak til nedgang i matematikkprestasjoner i norsk skole, og manglende kompetanse i emnet kan knyttes til frafall i yrkesutdanninger (Grønmo et al., 2010; NOKUT, 2008). Til tross for algebraens viktige betydning i samfunnet viser både lokale og globale undersøkelser at dette er et utfordrende område, både for elever og lærerstudenter (Grønmo & Onstad, 2012; NOKUT, 2023). Forskning viser videre at elevenes forståelse i matematikk i stor grad avhenger av lærernes kunnskap, noe som understreker viktigheten av å undersøke lærerstudenters ferdigheter i algebraisk tenkning. På bakgrunn av dette er formålet med denne kvalitative studien å undersøke algebraisk tenkning blant norske lærerstudenter ved den 5-årige grunnskolelærerutdanningen for 5.-10. trinn. Studien undersøker spesielt studentenes forståelse av sammenhengen mellom størrelser i arbeid med representasjoner, som er sentral del av algebra. Vi gjennomførte en analyse av 170 eksamensbesvarelser fra Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen (NOKUT) sin deleksamen i algebra, gjennomført av lærerstudenter ved den norske grunnskolelærerutdanningen for 5.-10. trinn. Det ble gjennomført en innholdsanalyse for å identifisere interessante funn omhandlende studentenes algebraiske tenkning. Deretter ble det utført en semiotisk analyse av studentbesvarelsene for å undersøke lærerstudentenes forståelse for sammenhenger mellom størrelser. For å se etter tegn til forståelse hos studentene ble hovedsakelig Duvals (2006) rammeverk benyttet, som utdyper at det å gjenkjenne matematiske objekter gjennom ulike representasjoner er essensielt for å snakke om forståelse. Resultatene fra studiet indikerte at lærerstudentene mestret direkte representasjonsoverganger som i mindre grad krevde å se sammenhenger. Imidlertid møtte studentene utfordringer knyttet til indirekte representasjonsoverganger, som i større grad krevde en kognitiv tolkningsprosess av relasjoner i representasjonene. I disse transformasjonene mellom representasjonene, kom ikke studentenes forståelse for begrepene funksjoner og variablers frem i stor grad. Resultatene synliggjør betydningen av en systematisk forbedring av grunnskolelærerutdanning i matematikk, med økt fokus på relasjoner. Lærernes fag- og pedagogiske kunnskap er viktige faktorer for elevers prestasjoner og forståelse i algebra, og dette er dermed et avgjørende aspekt for å bedre elevenes algebraforståelse.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleAlgebraisk tenkning blant norske grunnskolelærerstudenter
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record