Algebraisk tenkning blant norske grunnskolelærerstudenter
Abstract
Algebra har i flere tiår vært en betydelig årsak til nedgang i matematikkprestasjoner i norskskole, og manglende kompetanse i emnet kan knyttes til frafall i yrkesutdanninger (Grønmo etal., 2010; NOKUT, 2008). Til tross for algebraens viktige betydning i samfunnet viser bådelokale og globale undersøkelser at dette er et utfordrende område, både for elever oglærerstudenter (Grønmo & Onstad, 2012; NOKUT, 2023). Forskning viser videre at elevenesforståelse i matematikk i stor grad avhenger av lærernes kunnskap, noe som understrekerviktigheten av å undersøke lærerstudenters ferdigheter i algebraisk tenkning. På bakgrunn avdette er formålet med denne kvalitative studien å undersøke algebraisk tenkning blant norskelærerstudenter ved den 5-årige grunnskolelærerutdanningen for 5.-10. trinn. Studienundersøker spesielt studentenes forståelse av sammenhengen mellom størrelser i arbeid medrepresentasjoner, som er sentral del av algebra.
Vi gjennomførte en analyse av 170 eksamensbesvarelser fra Nasjonalt organ for kvalitet iutdanningen (NOKUT) sin deleksamen i algebra, gjennomført av lærerstudenter ved dennorske grunnskolelærerutdanningen for 5.-10. trinn. Det ble gjennomført en innholdsanalysefor å identifisere interessante funn omhandlende studentenes algebraiske tenkning. Deretterble det utført en semiotisk analyse av studentbesvarelsene for å undersøke lærerstudentenesforståelse for sammenhenger mellom størrelser. For å se etter tegn til forståelse hosstudentene ble hovedsakelig Duvals (2006) rammeverk benyttet, som utdyper at det ågjenkjenne matematiske objekter gjennom ulike representasjoner er essensielt for å snakkeom forståelse.
Resultatene fra studiet indikerte at lærerstudentene mestret direkte representasjonsovergangersom i mindre grad krevde å se sammenhenger. Imidlertid møtte studentene utfordringerknyttet til indirekte representasjonsoverganger, som i større grad krevde en kognitivtolkningsprosess av relasjoner i representasjonene. I disse transformasjonene mellomrepresentasjonene, kom ikke studentenes forståelse for begrepene funksjoner og variablersfrem i stor grad. Resultatene synliggjør betydningen av en systematisk forbedring avgrunnskolelærerutdanning i matematikk, med økt fokus på relasjoner. Lærernes fag- ogpedagogiske kunnskap er viktige faktorer for elevers prestasjoner og forståelse i algebra, ogdette er dermed et avgjørende aspekt for å bedre elevenes algebraforståelse.