dc.description.abstract | Algebra har i flere tiår vært en betydelig årsak til nedgang i matematikkprestasjoner i norsk
skole, og manglende kompetanse i emnet kan knyttes til frafall i yrkesutdanninger (Grønmo et
al., 2010; NOKUT, 2008). Til tross for algebraens viktige betydning i samfunnet viser både
lokale og globale undersøkelser at dette er et utfordrende område, både for elever og
lærerstudenter (Grønmo & Onstad, 2012; NOKUT, 2023). Forskning viser videre at elevenes
forståelse i matematikk i stor grad avhenger av lærernes kunnskap, noe som understreker
viktigheten av å undersøke lærerstudenters ferdigheter i algebraisk tenkning. På bakgrunn av
dette er formålet med denne kvalitative studien å undersøke algebraisk tenkning blant norske
lærerstudenter ved den 5-årige grunnskolelærerutdanningen for 5.-10. trinn. Studien
undersøker spesielt studentenes forståelse av sammenhengen mellom størrelser i arbeid med
representasjoner, som er sentral del av algebra.
Vi gjennomførte en analyse av 170 eksamensbesvarelser fra Nasjonalt organ for kvalitet i
utdanningen (NOKUT) sin deleksamen i algebra, gjennomført av lærerstudenter ved den
norske grunnskolelærerutdanningen for 5.-10. trinn. Det ble gjennomført en innholdsanalyse
for å identifisere interessante funn omhandlende studentenes algebraiske tenkning. Deretter
ble det utført en semiotisk analyse av studentbesvarelsene for å undersøke lærerstudentenes
forståelse for sammenhenger mellom størrelser. For å se etter tegn til forståelse hos
studentene ble hovedsakelig Duvals (2006) rammeverk benyttet, som utdyper at det å
gjenkjenne matematiske objekter gjennom ulike representasjoner er essensielt for å snakke
om forståelse.
Resultatene fra studiet indikerte at lærerstudentene mestret direkte representasjonsoverganger
som i mindre grad krevde å se sammenhenger. Imidlertid møtte studentene utfordringer
knyttet til indirekte representasjonsoverganger, som i større grad krevde en kognitiv
tolkningsprosess av relasjoner i representasjonene. I disse transformasjonene mellom
representasjonene, kom ikke studentenes forståelse for begrepene funksjoner og variablers
frem i stor grad. Resultatene synliggjør betydningen av en systematisk forbedring av
grunnskolelærerutdanning i matematikk, med økt fokus på relasjoner. Lærernes fag- og
pedagogiske kunnskap er viktige faktorer for elevers prestasjoner og forståelse i algebra, og
dette er dermed et avgjørende aspekt for å bedre elevenes algebraforståelse. | |