«Sånn vi gjør det, gjør vi jo for at det ikke skal være så synlig at noen elever er annerledes, så alle spiser den samme maten». En undersøkelse av hvordan mat- og helselærere tilrettelegger for religiøse spiseforskrifter i undervisningen.
Description
Full text not available
Abstract
Bakgrunn og formål: Den norske skolen har fokus på respekt og like muligheter for alle elever,uavhengig av eksempelvis etnisitet eller religion. I tillegg skal skolen bidra til identitetsutvikling,noe som skal ta sted i et mangfoldig og inkluderende fellesskap. Det finnes lite forskning påhvorvidt mat- og helselærere underviser på en måte som harmoniserer med disse prinsippene.Derfor har denne studien som formål å kartlegge hvordan mat- og helselærere tilrettelegger forreligiøse spiseforskrifter i faget.
Metode og utvalg: Studien har et kvalitativt forskningsdesign og kan i hovedsak kategoriseressom en hermeneutisk fenomenologisk studie. Det ble gjennomført ti semi-strukturerteindividuelle intervjuer over zoom. Studiens utvalg besto av ungdomsskolelærere fra hele landet,både fra byer og distrikter. Intervjuene har blitt transkribert, kodet og tilslutt analysert ved brukav tematisk analyse.
Resultater: Noen av lærerne differensierer mye i tilretteleggingen, mens andre ønsker at alleelevene skal spise det samme. De vanligste utfordringene knyttet til tilrettelegging av religiøsespiseforskrifter er økonomi, tid og tillit. I tillegg ser det, i denne studien, ut til at lærerne fradistriktene opplever utfordringer knyttet til økonomi og tid i større grad enn lærerne fra byen.Flere av lærerne uttrykker viktigheten av å bruke eleven som ressurs i undervisningen, i dettetilfellet elever som trenger tilrettelegging i forhold til religiøse spiseforskrifter, men at fåtalletfaktisk gjør det i praksis.
Konklusjon: Lærerne har ulike tilnærminger til tilretteleggingen, som i hovedsak kan deles i togrupper; differensiering og likebehandling. Ingen av tilnærmingene, slik de blir brukt, serimidlertid ut til å normalisere ulikheter eller i høy grad fremme mangfold. Forskning medlignende problemstilling, som tar for seg elevenes perspektiver, bør med fordel gjennomføres.
Stikkord: mat- og helselærere, religiøse spiseforskrifter, tilrettelegging, identitet,differensiering, likebehandling, erfaringer.