Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHaugen, Tommy
dc.contributor.authorSlettene, Marie
dc.date.accessioned2022-12-07T17:24:18Z
dc.date.available2022-12-07T17:24:18Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uia:inspera:107410217:23129461
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3036527
dc.description.abstractMålet med denne studien er å undersøke hvordan lærere opplever overvektige elever i kroppsøvingsfaget, med et særlig fokus på tilrettelegging og hvilket synspunkt læreren har til elever med overvekt i faget. Studien har et kvalitativt design og datainnsamlingen har utgangspunkt i sju individuelle dybdeintervjuer. Tematisk analyse er metoden som er brukt for å analysere og vurdere innbragt empiri. Resultatene er delt opp i tre ulike hovedtema, «Forventinger», «Tilrettelegging» og «Erfaringer». Resultatene i studien viser at lærerne hadde lavere forventninger til overvektige elever enn normalvektige elever i kroppsøvingsfaget. Resultatene viser også til at flertallet av lærerne tilpasset undervisningen for overvektige elever ved å dele elevene inn i ulike grupperinger, der fokuset ikke handlet om presentasjonen til elevene. Enkelte av lærerne tilpasset også undervisningen ved grundig planlegging, slik at overvektige elever skulle unngå å havne i ubehagelige situasjoner. Det siste funnet gjort i studien omhandlet lærerens generelle erfaringer med overvektige elever i kroppsøvingsfaget. Resultatene viser til at alle lærerne hadde nulltoleranse for mobbing av elever med overvekt. Lærerne ønsket å forebygge negative holdninger, kommentarer og blikk ved å være «tett på» elevene. Informantene ønsket å forebygge mobbing med å anerkjenne forskjellighet i kroppsøvingsfaget. De gjorde dette med å snakke med elevene rundt temaet og understrekte at forskjellighet var positivt for mangfoldet. Lærerne hadde også erfaringer med at overvektige elever hadde lettere for å gi opp, eller ikke orket å delta i kroppsøvingstimene. Dette var en erfaring som de fleste av lærerne hadde opplevd gjennom sine år ute i praksisfeltet.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.title«Det er jo ikke nødvendigvis slik at hvis du er overvektig er du mindre fri i gymmen».
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel