Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorErtzeid, Ingrid Elisabeth
dc.contributor.authorBringsverd, Cathrine Taasti
dc.date.accessioned2022-12-07T17:24:05Z
dc.date.available2022-12-07T17:24:05Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uia:inspera:109994970:3132275
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3036511
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractMed Reform 97 ble skolestart for seksåringer en realitet. Siden da har det oppstått et spenningsfelt mellom tidlig og formell lese- og skriveopplæring, og seksåringens behov for utforskning og lek. Med hensikten å utvikle konkret, anvendelig og teoretisk basert kunnskap om lekende tilnærming til skriftspråksopplæringen lyder oppgavens problemstilling slik; På hvilke måter kan lekende tilnærminger til undervisning brukes i, og styrke, lese- og skriveopplæringen i første klasse? Oppgavens datamateriale er basert på kvalitative forskningsintervjuer av fire lærere. Gjennom en fenomenologisk tilnærming har jeg søkt å besvare problemstillingen ved å erverve dypere innsikt i læreres oppfattelse av begreper, erfaringer og rammefaktorer. Masteroppgavens teoretiske rammeverk består av tidligere forskning, teori og litteratur om lek, læring og tidlig lese- og skriveopplæring. I tillegg benyttes sentrale styringsdokumenter. Funn i prosjektet viser at lærerne betraktet lek som viktig for elevenes mestring, motivasjon, trivsel og læring. Videre viste materialet at lærerne hadde erfaring med ulike typer lekende tilnærming til den første lese- og skriveopplæringen, både analytiske og syntetiske. Analyse av aktivitetene ga grunnlag for å konstatere et skriftspråklig læringspotensial ved lekende tilnærming. Tid og ressurser fremstod som de mest begrensende faktorene for bruken av lek. Lekens gevinster, lærernes overbevisning og kollegaer fremholdes som stimulerende faktorer.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleLekbasert tilnærming til lese- og skriveopplæring i første klasse
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel