Lekbasert tilnærming til lese- og skriveopplæring i første klasse
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3036511Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Med Reform 97 ble skolestart for seksåringer en realitet. Siden da har det oppstått et spenningsfelt mellom tidlig og formell lese- og skriveopplæring, og seksåringens behov for utforskning og lek. Med hensikten å utvikle konkret, anvendelig og teoretisk basert kunnskap om lekende tilnærming til skriftspråksopplæringen lyder oppgavens problemstilling slik; På hvilke måter kan lekende tilnærminger til undervisning brukes i, og styrke, lese- og skriveopplæringen i første klasse?
Oppgavens datamateriale er basert på kvalitative forskningsintervjuer av fire lærere. Gjennom en fenomenologisk tilnærming har jeg søkt å besvare problemstillingen ved å erverve dypere innsikt i læreres oppfattelse av begreper, erfaringer og rammefaktorer.
Masteroppgavens teoretiske rammeverk består av tidligere forskning, teori og litteratur om lek, læring og tidlig lese- og skriveopplæring. I tillegg benyttes sentrale styringsdokumenter.
Funn i prosjektet viser at lærerne betraktet lek som viktig for elevenes mestring, motivasjon, trivsel og læring. Videre viste materialet at lærerne hadde erfaring med ulike typer lekende tilnærming til den første lese- og skriveopplæringen, både analytiske og syntetiske. Analyse av aktivitetene ga grunnlag for å konstatere et skriftspråklig læringspotensial ved lekende tilnærming. Tid og ressurser fremstod som de mest begrensende faktorene for bruken av lek. Lekens gevinster, lærernes overbevisning og kollegaer fremholdes som stimulerende faktorer.