Elevene var veldig motiverte, også var de med hele tiden
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3036493Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Samfunnet blir stadig mer digitalt, og skolen må følge med i utviklingen. I denne sammenheng trengs det undervisningsmetoder som er i tråd med denne utviklingen, og som viser mulighetene som finnes. Hensikten med denne masteroppgaven var å kartlegge hvilke holdninger lærere har til digitale ressurser og med særlig vekt på en GPS-basert undervisningsmetode i form av en matematikkvandring i skolegården. Videre ønsket forfatterne å se på læreres erfaringer og holdninger etter gjennomføring av et gitt undervisningsopplegg.
Tidligere forskning viser at utendørsundervisning er svært positivt for elever, og at det vekker barns nysgjerrighet, som kan videreutvikles i matematikken. Forskning viser også at det er lærerne som er skeptiske til å trekke elevene ut fra det tradisjonelle klasserommet, grunnet mangel på tillit og kompetanse til utendørs undervisning. Videre har forfatterne brukt teorien til Paul Ernest (1989) om holdninger, Vygotskys sosiokulturelle læringsteori (Imsen, 2014), læreplanen (kunnskapsdepartementet 2017) og rammeplan for profesjonsfaglig digital kompetanse (utdanningsdirektoratet, 2021).
Forfatterne har benyttet kvalitativ forskning gjennom å intervjue tre lærere. Det ble gjennomført et pilotintervju, og benyttet en semistrukturert intervjuguide. Forfatterne designet et undervisningsopplegg, med en blanding av rene matematiske oppgaver og utforskende oppgaver som var tilknyttet uteområde. Etter gjennomføring med egen klasse, ble lærerne intervjuet. Med utgangspunkt i intervjuene ble det laget temaer, som igjen ble utgangspunktet for analysen. Disse temaene var a) erfaringer og holdninger til digitale ressurser, b) erfaringer og holdninger til GPS basert undervisningsverktøy c) erfaringer og holdninger til en matematikkvandring. Forfatterne fargekodet transkripsjonene, for å lettere kunne se hvilke svar som hørte til de ulike temaene.
Funn fra studien viser at lærerne var positive til bruken av digitale ressurser, men at det var mangel på tilgang som stoppet bruken av disse. Det fortelles også om manglende kunnskap, og at de oppdaterer seg på egen fritid. Likevel ser forfatterne at lærerne har gode holdninger og erfaringer etter gjennomføring av GPS-basert undervisning. Lærerne hadde positive holdninger til matematikkoppgavene som ble benyttet i undervisningsopplegget. Oppgavene som ble benyttet, og undervisningsmetoden, kan hjelpe elever med å se sammenhenger mellom matematikken og hverdagslivet. Det viste seg at de positive erfaringene etter gjennomføringen, ga positive holdninger til å arbeide videre med denne typen undervisning. I etterkant så lærerne gode muligheter ved å bruke et slikt program, både i matematikkundervisningen, men også ved tverrfaglig arbeid fordi det aktiviserer og motiverer elevene. Denne typen undervisning kan være med på å gi matematikkundervisningen i barneskolen et friskt pust, og implementere digitale ferdigheter i matematikkfaget i større grad.