Lek i lese- og skriveopplæringen
Abstract
I denne masteroppgaven undersøker jeg i hvor stor grad og på hvilke måter leken brukes i den første lese- og skriveopplæringen. På bakgrunn av den gjentatte diskusjonen om lekens plass i skolen og hvordan implementere den ønsket jeg å undersøke hvordan lærere forstår lekens plass, og viktigst av alt, hvordan de bruker den for å legge til rette for skolestarterne. Siden norskfaget omfatter de grunnleggende ferdighetene lesing, skriving og muntlighet ønsker jeg å undersøke hvordan lærerne la til rette for å bruke leken for å utvikle disse ferdighetene.
Dette er en kvalitativ undersøkelse der jeg kombinerer observasjon med intervju av lærere som jobber og underviser på 1.trinn. Undersøkelsen viser at lærerne i stor grad er bevisst lekens plass og utbytte i skolen, men at skolen også har en vei å gå for å finne lekens eksakte plass i norskfaget og hva den virkelig kan bidra med opp mot grunnleggende ferdigheter.