Den viktige begynneropplæringen
dc.contributor.advisor | Røsstad, Rune | |
dc.contributor.author | Jortveit, Åse Lene | |
dc.date.accessioned | 2022-12-07T17:23:36Z | |
dc.date.available | 2022-12-07T17:23:36Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier | no.uia:inspera:109994970:37361089 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3036481 | |
dc.description | Full text not available | |
dc.description.abstract | I denne masteroppgaven undersøker jeg problemstillingen: På hvilken måte har den teoretiske og metodiske utviklingen i leseopplæringen kommet til syne i læreplanene og abc-bøkene i løpet av de siste 50-årene? Den teoretiske forankringen er teori og teoriutvikling i leseopplæringen. Jeg har også sett på de ulike metodene som har blitt brukt i leseopplæringen. Videre har oppgaven noe grunnlag i kognitive og sosiokulturelle teorier, med særlig vekt på literacy. I selve analysen ser jeg på læreplanene fra denne perioden og fire utvalgte abc-bøker. Jeg ser på hvordan leseopplæringen kommer til uttrykk i læreplanene og hvordan det samsvarer med de ulike leseopplæringsmetodene som brukes i abc-bøkene. Det jeg har kommet fram til gjennom teori og analyse viser at teorien rundt den første leseopplæringen har utviklet seg i løpet av de siste 50 årene. Det vi ser er at det har vært en pendling mellom de ulike metodene i opplæringen. Både den syntetiske og analytiske leseopplæringsmetoden har blitt brukt i forskjellige perioder. Det vi derimot ser i nyere tid, er at man kan kombinere disse metodene for å kunne tilrettelegge for elevene og deres ulike behov. | |
dc.description.abstract | ||
dc.language | ||
dc.publisher | University of Agder | |
dc.title | Den viktige begynneropplæringen | |
dc.type | Master thesis |
Files in this item
Files | Size | Format | View |
---|
This item appears in the following Collection(s)
-
Master's theses in Teacher Education, level 1-7 [125]
NO-503, NO-508