Show simple item record

dc.contributor.advisorRøsstad, Rune
dc.contributor.authorJortveit, Åse Lene
dc.date.accessioned2022-12-07T17:23:36Z
dc.date.available2022-12-07T17:23:36Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uia:inspera:109994970:37361089
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3036481
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractI denne masteroppgaven undersøker jeg problemstillingen: På hvilken måte har den teoretiske og metodiske utviklingen i leseopplæringen kommet til syne i læreplanene og abc-bøkene i løpet av de siste 50-årene? Den teoretiske forankringen er teori og teoriutvikling i leseopplæringen. Jeg har også sett på de ulike metodene som har blitt brukt i leseopplæringen. Videre har oppgaven noe grunnlag i kognitive og sosiokulturelle teorier, med særlig vekt på literacy. I selve analysen ser jeg på læreplanene fra denne perioden og fire utvalgte abc-bøker. Jeg ser på hvordan leseopplæringen kommer til uttrykk i læreplanene og hvordan det samsvarer med de ulike leseopplæringsmetodene som brukes i abc-bøkene. Det jeg har kommet fram til gjennom teori og analyse viser at teorien rundt den første leseopplæringen har utviklet seg i løpet av de siste 50 årene. Det vi ser er at det har vært en pendling mellom de ulike metodene i opplæringen. Både den syntetiske og analytiske leseopplæringsmetoden har blitt brukt i forskjellige perioder. Det vi derimot ser i nyere tid, er at man kan kombinere disse metodene for å kunne tilrettelegge for elevene og deres ulike behov.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleDen viktige begynneropplæringen
dc.typeMaster thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record