Den viktige begynneropplæringen
Description
Full text not available
Abstract
I denne masteroppgaven undersøker jeg problemstillingen: På hvilken måte har den teoretiske og metodiske utviklingen i leseopplæringen kommet til syne i læreplanene og abc-bøkene i løpet av de siste 50-årene?
Den teoretiske forankringen er teori og teoriutvikling i leseopplæringen. Jeg har også sett på de ulike metodene som har blitt brukt i leseopplæringen. Videre har oppgaven noe grunnlag i kognitive og sosiokulturelle teorier, med særlig vekt på literacy. I selve analysen ser jeg på læreplanene fra denne perioden og fire utvalgte abc-bøker. Jeg ser på hvordan leseopplæringen kommer til uttrykk i læreplanene og hvordan det samsvarer med de ulike leseopplæringsmetodene som brukes i abc-bøkene. Det jeg har kommet fram til gjennom teori og analyse viser at teorien rundt den første leseopplæringen har utviklet seg i løpet av de siste 50 årene. Det vi ser er at det har vært en pendling mellom de ulike metodene i opplæringen. Både den syntetiske og analytiske leseopplæringsmetoden har blitt brukt i forskjellige perioder. Det vi derimot ser i nyere tid, er at man kan kombinere disse metodene for å kunne tilrettelegge for elevene og deres ulike behov.