Master's theses in Teacher Education, level 5-10
Nye registreringer
-
Maskulinitetens hegemoni i kroppsøvingsfaget
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven utforsker kjønnsforskjeller i kroppsøving med fokus på lærerutdanningen, gjennom å avdekke studenters oppfattelse av kjønn i faget. Problemstillingen tar utgangspunkt i hvordan studenter ved ... -
En kvalitativ og kvantitativ studie av hvordan samene fremstilles i et utvalg læreplaner og lærebøker for ungdomsskolen i samfunnsfag.
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven er en kvalitativ og kvantitativ studie, av hvordan samene fremstilles i norske læreplaner og lærebøker fra 1974 til 2020. Oppgavens problemstilling er: “Hvordan fremstilles samene i læreplanverk og ... -
Demokratisk medborgerskap som tverrfaglig tema i skolen
(Master thesis, 2024)Sammendrag Hvordan arbeider lærere med det tverrfaglige tema demokrati og medborgerskap? Denne studien vil ta for seg et utvalg ungdomsskolelærere sitt arbeid med det tverrfaglige tema ved hjelp av følgende forskningssp ... -
En analyse av lærebøker for ungdomstrinnet i samfunnsfag
(Master thesis, 2024)Formålet med masteroppgaven er å se på hvordan radikalisering og ekstremisme presenteres i lærebøker i samfunnsfag for ungdomstrinnet. Metodisk har vi benyttet en kombinasjon av kvalitative og kvantitative tilnærminger, ... -
Rasisme i lærebøker for ungdomstrinnet.
(Master thesis, 2024)Nyere forskning viser at barn og unge i Norge utsettes for ulike rasistiske krenkelser, særlig i skoletiden ((Unicef, 2022, s. 17-18; Antirasistisk Senter, 2017, s. 4). Skolen har en viktig rolle i å bekjempe og forebygge ... -
En analyse av lærebøker for ungdomstrinnet i samfunnsfag
(Master thesis, 2024)Formålet med masteroppgaven er å se på hvordan radikalisering og ekstremisme presenteres i lærebøker i samfunnsfag for ungdomstrinnet. Metodisk har vi benyttet en kombinasjon av kvalitative og kvantitative tilnærminger, ... -
Fra kompetansemål til undervisningsplanlegging i samfunnsfaget
(Master thesis, 2024)Med skolereformen Kunnskapsløftet i 2006 ble den norske skole endret for å få en økt satsing på kompetanse som vil være nødvendig for å klare seg i møte med dagens kunnskapssamfunn. Som en videreutvikling av LK06, kom ... -
Fra kompetansemål til undervisningsplanlegging i samfunnsfaget
(Master thesis, 2024)Med skolereformen Kunnskapsløftet i 2006 ble den norske skole endret for å få en økt satsing på kompetanse som vil være nødvendig for å klare seg i møte med dagens kunnskapssamfunn. Som en videreutvikling av LK06, kom ... -
En kvalitativ og kvantitativ studie av hvordan samene fremstilles i et utvalg læreplaner og lærebøker for ungdomsskolen i samfunnsfag.
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven er en kvalitativ og kvantitativ studie, av hvordan samene fremstilles i norske læreplaner og lærebøker fra 1974 til 2020. Oppgavens problemstilling er: “Hvordan fremstilles samene i læreplanverk og ... -
Fremstilling av demokrati i lærebøker etter fagfornyelsen.
(Master thesis, 2024)Forskning på demokrati i lærebøker etter innføringen av Kunnskapsløftet 2020 er begrenset ettersom at bøkene har vært tilgjengelige i relativt kort tid. Tidligere forskning har funnet en variert tilnærming til demokrati i ... -
Fremstilling av demokrati i lærebøker etter fagfornyelsen.
(Master thesis, 2024)Forskning på demokrati i lærebøker etter innføringen av Kunnskapsløftet 2020 er begrenset ettersom at bøkene har vært tilgjengelige i relativt kort tid. Tidligere forskning har funnet en variert tilnærming til demokrati i ... -
Medborgerskap i ungdomsskolen
(Master thesis, 2024)Temaet i denne masteroppgaven er medborgerskap. Vinklingen er hvordan samfunnsfaglærere tolker og underviser om medborgerskap i ungdomsskolen. Studien er avgrenset ved samfunnsfaget og er gjennomført ved hjelp av kvalitative ... -
«IOP i kroppsøving har jeg knapt hørt om» En kvalitativ undersøkelse av kroppsøvingslæreres opplevelser og erfaringer med behovet for IOP i kroppsøvingsfaget.
(Master thesis, 2024)Hensikten med denne masteroppgaven var å undersøke marginaliserte elever i kroppsøvingsfaget. Opplæringstilbudet i den norske skolen er lovpålagt å tilpasse til hver enkelt elev og dens forutsetninger (Opplæringslova, 1998, ... -
"God kompetanse i kroppsøving er mer enn ferdighet, men uklart hva?" En studie av lærerstudenters oppfattelse av god kompetanse i kroppsøving.
(Master thesis, 2024)Denne studien undersøker kroppsøvingsstudenters oppfatning av hva som er god kompetanse i kroppsøving og om det er forskjeller mellom studenter på ulike stadier av utdanningsløpet. Bakgrunnen for studien er spørsmål om ... -
«God kompetanse i kroppsøving er mer enn ferdighet, men uklart hva?» En studie av lærerstudenters oppfattelse av god kompetanse i kroppsøving.
(Master thesis, 2024)Denne studien undersøker kroppsøvingsstudenters oppfatning av hva som er god kompetanse i kroppsøving og om det er forskjeller mellom studenter på ulike stadier av utdanningsløpet. Bakgrunnen for studien er spørsmål om ... -
En kvalitativ studie om transpersoners identitetsarbeid i møte med kroppsøvingsfaget
(Master thesis, 2024)Bakgrunnen for denne masteroppgaven er vår opplevelse av transkjønnede elever som en marginalisert gruppe i kroppsøvingsfaget. Det finnes imidlertid begrenset med forskning når det gjelder transpersoner i kroppsøving. ... -
Inkludering av og tilrettelegging for elever med tidsbegrensede skader i kroppsøvingsfaget
(Master thesis, 2024)En viktig del av skolens oppgave er å legge til rette for undervisning for elever uansett forutsetninger. Dette er noe styringsdokumenter i skolen legger vekt på, samtidig som at forskning viser at mange lærere opplever ... -
En kvalitativ studie om transpersoners identitetsarbeid i møte med kroppsøvingsfaget
(Master thesis, 2024)Bakgrunnen for denne masteroppgaven er vår opplevelse av transkjønnede elever som en marginalisert gruppe i kroppsøvingsfaget. Det finnes imidlertid begrenset med forskning når det gjelder transpersoner i kroppsøving. ... -
"Det er ikke så farlig med de gymtimene" En kvalitativ undersøkelse av læreres holdninger til kroppsøvingsfaget.
(Master thesis, 2024)Kroppsøvingsfaget har som primært mål å fremme fysisk aktivitet og inspirere til livslang bevegelsesglede, samt utvikle gode livsstilsvaner hos elever. Imidlertid støtter faget på utfordringer i skolesystemet som undergraver ... -
" Det er ikke så farlig med de gymtimene" En kvalitativ undersøkelse av læreres holdninger til kroppsøvingsfaget.
(Master thesis, 2024)Kroppsøvingsfaget har som primært mål å fremme fysisk aktivitet og inspirere til livslang bevegelsesglede, samt utvikle gode livsstilsvaner hos elever. Imidlertid støtter faget på utfordringer i skolesystemet som undergraver ...