Blar i Master's theses in Teacher Education, level 5-10 på tittel
Viser treff 134-153 av 165
-
Samfunnfaget og teknologi: En dokumentanalyse av temaet teknologi i grunnskolens læreplaner i samfunnfag siden 1974
(Master thesis, 2022)Dette masterprosjektet tar utgangspunkt i problemstillingen: «Hvordan er temaet teknologi blitt fremstilt i grunnskolens læreplaner i samfunnsfag, og hvordan har dette endret seg siden Mønsterplanen fra 1974?». Bakgrunnen ... -
Samisk kunst i Minecraft Møtet mellom samisk samtidskunst og Minecraft, og de didaktiske muligheter som oppstår.
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven undersøker jeg hvordan spillet Minecraft kan være et verktøy og en arena for å møte, oppleve og lære om samisk samtidskunst i skolen. Det belyses også hva som kan gå tapt og oppstå i overføringen fra ... -
«Sånn vi gjør det, gjør vi jo for at det ikke skal være så synlig at noen elever er annerledes, så alle spiser den samme maten». En undersøkelse av hvordan mat- og helselærere tilrettelegger for religiøse spiseforskrifter i undervisningen.
(Master thesis, 2022)Bakgrunn og formål: Den norske skolen har fokus på respekt og like muligheter for alle elever, uavhengig av eksempelvis etnisitet eller religion. I tillegg skal skolen bidra til identitetsutvikling, noe som skal ta sted i ... -
"Sånn vi gjør det, gjør vi jo for at det ikke skal være så synlig at noen elever er annerledes, så alle spiser den samme maten». En undersøkelse av hvordan mat- og helselærere tilrettelegger for religiøse spiseforskrifter i undervisningen.
(Master thesis, 2022)Bakgrunn og formål: Den norske skolen har fokus på respekt og like muligheter for alle elever, uavhengig av eksempelvis etnisitet eller religion. I tillegg skal skolen bidra til identitetsutvikling, noe som skal ta sted i ... -
Second Language Acquisition and Verb Second: Norwegian Pupils Learning English Word Order
(Master thesis, 2022)Norsk har en regel som sier at det finitte verbet skal være det andre leddet i deklarative setninger, dette kalles V2. Dette er en regel de ikke har i engelsk, bortsett fra i ytterst få tilfeller, noe som refereres til ... -
Seks studenters oppfatning av mestringsbasert vurdering i matematikk på GLU 5 - 10
(Master thesis, 2023)Hvilke oppfatninger har studenter til en lite brukt vurderingsmetode på universitetet, kalt mestringsbasert vurdering. Denne studien vil omhandle førsteårsstudenter i grunnskoleutdanningen med spesialisering i matematikk ... -
Selvregulering i kroppsøving - En kvantitativ studie om hvorvidt elever utvikler selvregulering over tid
(Master thesis, 2022)Kroppsøvingsfaget blir ofte omtalt som et fag uten klar struktur (Crum, 2017; Kirk, 2010), med elever som anser faget som en arena der de kan få en pause fra det faglige skolelivet. For å styrke fagets legitimering som et ... -
Selvregulering i kroppsøving - En kvantitativ studie om hvorvidt elever utvikler selvregulering over tid
(Master thesis, 2022)Kroppsøvingsfaget blir ofte omtalt som et fag uten klar struktur (Crum, 2017; Kirk, 2010), med elever som anser faget som en arena der de kan få en pause fra det faglige skolelivet. For å styrke fagets legitimering som et ... -
Selvregulert læring i kroppsøving - En litteraturstudie
(Master thesis, 2022)Selvregulering har i de senere år fått mer tyngde både politisk og i utdanningssammenheng, og er tverrfaglig kompetanse som skal fokuseres på i fremtidens skole og i alle fag (NOU, 2015: 8). Fagfornyelsens plan for ... -
Skolen som mulighetsarena, og KRLE som et holdningsdannende fag - En kvalitativ studie av jødedomsundervisning i lys av LK20
(Master thesis, 2023)Denne oppgaven er en religionsdidaktisk oppgave om KRLE som holdningsdannende fag i skolen, med fokus på lærerens rolle i denne sammenheng. Hensikten med denne oppgaven er å finne ut på hvilken måte KRLE-faget er et ... -
Skolen som mulighetsarena, og KRLE som et holdningsdannende fag. En kvalitativ studie av jødedomsundervisning i lys av LK20
(Master thesis, 2023)Denne oppgaven er en religionsdidaktisk oppgave om KRLE som holdningsdannende fag i skolen, med fokus på lærerens rolle i denne sammenheng. Hensikten med denne oppgaven er å finne ut på hvilken måte KRLE-faget er et ... -
Sosiale og sosiomatematiske normer på 9. trinn
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er en kvalitativ kasusstudie med temaet sosiale og sosiomatematiske normer på ungdomsskolen. Sosiale normer er normer som kan eksistere i hvilket som helst vilkårlig fag på skolen, mens sosiomatematiske ... -
Sosiale og sosiomatematiske normer på et 9. trinn
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er en kvalitativ kasusstudie med temaet sosiale og sosiomatematiske normer på ungdomsskolen. Sosiale normer er normer som kan eksistere i hvilket som helst vilkårlig fag på skolen, mens sosiomatematiske ... -
Student`s Oral Language Production - Peer Interaction vs. Student-Teacher Interaction
(Master thesis, 2023)The discourse found in English second language classrooms has long been dominated by the teacher, and student interaction is limited in comparison. Peer interaction is rarely the preferred or primary method to increase ... -
Students' Perceptions of Using L1 in the L2 Classroom
(Master thesis, 2022)There is an increasing amount of studies on teachers' views on the use of L1 in the L2 classroom, while there are few studies on students' opinions on the topic. This study aims to explore Norwegian students' perceptions ... -
Students' reasoning with programming
(Master thesis, 2022)På den nye læreplanen i Norge LK20 så har programmering blitt introdusert spesielt i matematikk og naturfag som en måte å utforske på. Denne studiens fokus er på hvordan elever resonerer når de jobber med abstrakte data ... -
Students’ Attitudes Towards Speaking English in the Classroom
(Master thesis, 2024)Kommunikasjon anses som en essensiell del av engelskfaget, men lærere opplever ofte utfordringer med å oppmuntre elevene til å snakke engelsk. Selv om det finnes mye forskning på viljen til å kommunisere i engelskfaget og ... -
Talemålsutvikling i Valle
(Master thesis, 2023)Kristian Thaule Talemålsutvikling i Valle: Korleis utviklar talemålet seg til elevar frå 5.-10. klasse på Valle skule anno 2023? Masteroppgåve i norsk didaktikk Fakultet for humaniora og pedagogikk Institutt for nordisk ... -
Teachers Written Feedback Commentary Practices based on the Proficiency of the Learner
(Master thesis, 2024)This study examines the TRAWL-UiA corpus documents and investigates how teachers differentiate their written feedback comments and to what extent they adapt their practices to learners’ different proficiencies. Discovering ... -
Textbook Tasks and Linguistic Diversity
(Master thesis, 2024)This study investigates EFL textbook tasks found in textbooks designed for lower secondary schools (years 8-10) in Norway, published after the Norwegian curriculum reform in 2020. Tasks from two textbook series, comprising ...