Blar i Master's theses in Teacher Education, level 5-10 på tittel
Viser treff 101-120 av 155
-
Minecraft: Education Edition sitt potensial i matematikkundervisning.
(Master thesis, 2023)I læreplanverket 2020 blir bruken av teknologi og digitale verktøy i skolen vektlagt, som kan sees i forbindelse med at dataspill har blitt et større satsningsområde i samfunnet generelt. Minecraft: Education Edition er ... -
Modellering og dybdelæring i matematikk: En studie av ungdomsskoleelevers arbeid med modelleringsoppgaver og indikasjoner på dybdelæring.
(Master thesis, 2022)Sammendrag Temaet for masteroppgaven er dybdelæring og modellering. Både dybdelæring og modellering er forankret i den nye læreplanen LK20 og leder inn mot våre forskningsspørsmål. 1: Hvordan er og beskriver elevene ... -
Modellering og dybdelæring i matematikk: En studie av ungdomsskoleelevers arbeid med modelleringsoppgaver og indikasjoner på dybdelæring.
(Master thesis, 2022)Sammendrag Temaet for masteroppgaven er dybdelæring og modellering. Både dybdelæring og modellering er forankret i den nye læreplanen LK20 og leder inn mot våre forskningsspørsmål. 1: Hvordan er og beskriver elevene ... -
Modellering og virkelighetsnær matematikk i gruppearbeid
(Master thesis, 2022)Hensikten med denne studien har vært å få et innblikk i hvilke tankeprosesser og vurderinger elever på 7. trinn gjør underveis når de arbeider med en virkelighetsnær oppgave innen personlig økonomi. Studiens design har ... -
Modelleringsoppgaver og dybdelæring i likninger på 8. trinn
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven innen matematikkdidaktikk har algebra som hovedtema, med modellering som tilnærming. Hensikten er å undersøke hvordan modellering kan være med å legge til rette for dybdelæring i likninger, derav våre ... -
Modelleringsoppgaver og dybdelæring i likninger på 8.trinn
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven innen matematikkdidaktikk har algebra som hovedtema, med modellering som tilnærming. Hensikten er å undersøke hvordan modellering kan være med å legge til rette for dybdelæring i likninger, derav våre ... -
Motiverte vinnere og demotiverte tapere: En kvasieksperimentell studie på konkurranse i kroppsøvingsfaget
(Master thesis, 2023)Hensikten med studien var å undersøke hvordan de to motstridende konkurransetilnærmingene competition og decompetition, og utfallet av konkurranse påvirket elevenes motivasjon. Opplevelsen av motivasjon ble målt etter ... -
Motiverte vinnere og demotiverte tapere: En kvasieksperimentell studie på konkurranse i kroppsøvingsfaget
(Master thesis, 2023)Hensikten med studien var å undersøke hvordan de to motstridende konkurransetilnærmingene competition og decompetition, og utfallet av konkurranse påvirket elevenes motivasjon. Opplevelsen av motivasjon ble målt etter ... -
Muligheter for Resonnering og Argumentasjon: En dokumentanalyse av tre norske matematikklærebokserier for 8.-10. trinn
(Master thesis, 2023)I 2019 fikk skolen ny læreplan, og med denne ble det innført kjerneelementer som er de viktigste og mest sentrale ferdighetene elevene skal lære i faget (Utdanningsdirektoratet, 2019). Resonnering og Argumentasjon er et ... -
Muligheter for Resonnering og Argumentasjon: En dokumentanalyse av tre norske matematikklærebokserier for 8.-10. trinn
(Master thesis, 2023)I 2019 fikk skolen ny læreplan, og med denne ble det innført kjerneelementer som er de viktigste og mest sentrale ferdighetene elevene skal lære i faget (Utdanningsdirektoratet, 2019). Resonnering og Argumentasjon er et ... -
"Når du samarbeider, var det lettere og gøyere å lære" Evaluering av teoribaserte læringsaktiviteter i faget mat og helse: En kvalitativ undersøkelse av elever på 9. trinn og deres mat- og helselærer
(Master thesis, 2022)Bakgrunn: Gjennom forskningsprosjektet LifeLab mat og helse, ble det utviklet 6 læringsaktiviteter til skolefaget mat og helse som tar for seg de mer teoretiske aspektene i faget. I etterkant av prosjektet ble aktivitetene ... -
Norsklæreres tiltak for å inkludere svake lesere i klasseromsundervisningen på mellomtrinnet
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven undersøker hvilke tiltak og tilpasninger norsklærere på mellomtrinnet kjenner til, for elever som strever i lesing – og i hvilken grad de benytter ulike tilpasninger innenfor klassens rammer. Oppgavens formål ... -
Nye eksamensoppgaver i matematikk
(Master thesis, 2023)When the new curriculum (LK20) came out, new tasks on the exam also came out. In mathematics, a new task category was also introduced. It was called task category 3 and it is tasks in this category that I used in my research. ... -
Omsorgssvikt og relasjonsbygging
(Master thesis, 2022)Tema for oppgaven er omsorgssvikt og relasjoner, og hensikten med denne studien er å undersøke hvordan lærere kan skape en god relasjon til elever som har opplevd omsorgssvikt. Elever som har opplevd omsorgssvikt kan ofte ... -
Omsorgssvikt og relasjonsbygging
(Master thesis, 2022)Tema for oppgaven er omsorgssvikt og relasjoner, og hensikten med denne studien er å undersøke hvordan lærere kan skape en god relasjon til elever som har opplevd omsorgssvikt. Elever som har opplevd omsorgssvikt kan ofte ... -
Opportunities for reasoning and argumentation: Norwegian mathematics textbooks for grades 5-7
(Master thesis, 2022)Utdanningsdirektoratet (2019a; 2019b) states that reasoning and argumentation shall permeate the entire mathematics education, and as one of six core elements in the curriculum it is among the most important contents in ... -
Pedagogers erfaring med hesteassistert undervisning på kompetanseavdeling
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven ønsket jeg å se på hvordan hesteassistert undervisning foregår på kompetanseavdeling og hvilken påvirkning dette har på elevene som mottar tilbudet. Oppgaven starter med en gjennomgang av tidligere ... -
Problemløsningsoppgaver i Scratch. En studie av elevers algoritmiske tenkning.
(Master thesis, 2023)Gjennom et utvalg på fire elever på 6. trinn, ser denne studien på hvordan algoritmisk tenkning kommer til uttrykk i arbeid med problemløsningsoppgaver i Scratch. Studien er en kvalitativ case-studie, hvor elevene har ... -
Problemløsningsoppgaver i Scratch. En studie av elevers algoritmiske tenkning.
(Master thesis, 2023)Gjennom et utvalg på fire elever på 6. trinn, ser denne studien på hvordan algoritmisk tenkning kommer til uttrykk i arbeid med problemløsningsoppgaver i Scratch. Studien er en kvalitativ case-studie, hvor elevene har ... -
Programmeringsoppgaver i matematikk-læremidler på 5. trinn
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven omhandler programmeringsoppgavers krav, relasjoner og programmeringskonsepter i matematikklæreverk fra forlagene Aschehoug, Cappelen Damm og Gyldendal på 5. trinn. Studien har sitt utgangspunkt i ...