Viser treff 21-40 av 125

    • Hva kjennetegner kroppsøvingsdebatten i norsk media? 

      Aasen, Benjamin; Stensrud, Anna (Master thesis, 2023)
      Denne studien tar sikte på å undersøke hvordan kroppsøvingsfaget blir fremstilt i norsk media. Målet med studien var å svare på problemstillingen; Hva kjennetegner kroppsøvingsfaget i norsk media? Hvem uttaler seg, og ...
    • Innagerende atferd og inkludering 

      Markussen, Ingrid Fossdal; Mikkelsen, Iven Kristina (Master thesis, 2023)
      Innagerende atferd kjennetegnes ofte ved at atferden vendes innover. Elever som viser dette atferdsuttrykket forstyrrer i liten grad omgivelsene rundt, og blir ofte oversett eller nedprioritert i skolesammenheng. Derfor ...
    • Bildebøker som verktøy for tilegning av interkulturell kompetanse 

      Bilden, Ann Helen (Master thesis, 2023)
      I dette forskningsprosjektet har jeg undersøkt om utvalgte bildebøker på småskoletrinnet, kan fungere som en inngang til interkulturell kompetanse. Bildebøkene det er blitt tatt utgangspunkt i er: Sitronlimonaden, Mine to ...
    • Utagerende atferd i skolen 

      Åkre, Karina (Master thesis, 2023)
      Denne studien handler om utagerende atferd. Lærere står i mange utfordrende situasjoner som følge av denne typen atferd i skolen. Det samme gjør elevene det gjelder og deres medelever. Det er gjort mye forskning rundt ...
    • Tegneserieromanens bidrag til visuell tekstkompetanse: En analyse av tegneserieromanen Spøkelsesvenn: Det første møtet 

      Johnsen, Helene (Master thesis, 2023)
      Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke potensialet tegneserieromanen Spøkelsesvenn: Det første møtet skrevet av Michelle Tolo (2020) har i forhold til utviklingen av visuell tekstkompetanse i begynneropplæringen. ...
    • Annerledes, men lik - bildebøkers potensiale i forebygging av sosioemosjonelle vansker hos skeive elever. 

      Nygaard, Henrikke Tobiassen (Master thesis, 2023)
      Denne masteroppgaven undersøker potensialet til å bruke skeiv barnelitteratur med den hensikt å forebygge sosioemosjonelle vansker hos skeive elever. Forskningsmaterialet for studien er bildebøkene Wilma har to mammaer ...
    • Kroppsøvingslæreres refleksjoner rundt bruk av tverrfaglige temaer i friluftslivsundervisningen 

      Borø, Mathias; Lervik, Fredrik (Master thesis, 2023)
      Gjennom egen praksis og arbeidserfaring har vi erfart at store deler av undervisningen bærer preg av stillesitting i klasserommet og teoretisk vektlegging. Unntaket er såkalte praktiske fag som kunst & håndverk, mat og ...
    • Tidlig innsats og forebygging av lesevansker 

      Austefjord, Kamilla; Gundersen, Malene Heggem (Master thesis, 2023)
      Med utgangspunkt i lesing som grunnleggende ferdighet forsøker denne studien å se nærmere på valg av tilnærminger og tiltak i forbindelse med den første leseopplæringen. Studien utforsker og undersøker hva et utvalg pedagoger ...
    • Læreres tanker om norskfaget som arena for folkeelse og livsmestring. 

      Pedersen, Kristian Skogheim (Master thesis, 2023)
      Det tverrfaglige emnet folkehelse og livsmestring ble introdusert i skolen sammen med den nye læreplanen LK20 høsten 2020. Denne masteroppgaven har som formål å undersøke hva slags tanker som finnes blant lærere omkring ...
    • Begrepslæring for elever med utviklingsmessige språkforstyrrelser i begynneropplæringen 

      Nyhus, Marthine Braathen (Master thesis, 2023)
      Mangfoldet av seksåringer møter skolen med ulike forutsetninger og kunnskaper. Barn er sårbare mellom overgangen fra barnehage til skole, og de har behov for pedagoger som møter hver enkelt elev med et miljø som gir rom ...
    • Tiltak for elever med dyskalkuli 

      Hansen, Aminda (Master thesis, 2023)
      Kontekst: Denne masteroppgaven omhandler hvordan lærere arbeider med elever som har matematikkvansker, med fokus på pedagogiske og organisatoriske tiltak, mestringstro og definisjonsproblematikken. Matematikkvansker er noe ...
    • PP-rådgivernes arbeid med tidlig innsats som fokusområde for kompetanseutvikling i skolen 

      Berntsen, June; Schanke Andersen, Line (Master thesis, 2023)
      I denne studien har følgende problemstilling blitt undersøkt: Hvilke erfaringer har PP-rådgivere med å arbeide med tidlig innsats når det gjelder kompetanseutvikling i skolen? Formålet med studien har vært å løfte frem ...
    • Et spesialpedagogisk syn på lek i begynneropplæringen 

      Myran, Henriette (Master thesis, 2023)
      Lekens plass i skolen har endret seg gjennom årene og blir stadig diskutert. Til tross for skolens Reform i 97, viser en i delrapporten fra 2022, dessverre en nedgang i bruk av lek i skolen fra 2001 til 2021. Denne oppgaven ...
    • Læreres erfaringer med elever som viser innagerende atferd 

      Jørgen Steinsholt (Master thesis, 2023)
      Formålet med denne studien er å utforske lærernes kunnskap om elever som viser innagerende atferd og hvordan de arbeider for å hjelpe disse. I opplæringsloven (1998, §9A-2) står det om retten elevene har til et trygt og ...
    • Literacyundervisning, fagskriving og bærekraft 

      Nedland, Nina Susanne Gyland (Master thesis, 2023)
      Sammendrag Denne masteroppgaven handler om å støtte elever på 4.trinn i deres utvikling som fagskrivere ved hjelp av et undervisningsdesign basert på multiliteracy. Prioritering av bokstavinnlæring og grunnleggende ...
    • PP-rådgivernes arbeid med tidlig innsats som fokusområde for kompetanseutvikling i skolen 

      Berntsen, June; Schanke Andersen, Line (Master thesis, 2023)
      I denne studien har følgende problemstilling blitt undersøkt: Hvilke erfaringer har PP-rådgivere med å arbeide med tidlig innsats når det gjelder kompetanseutvikling i skolen? Formålet med studien har vært å løfte frem ...
    • Krig og flukt i barnelitteraturen 

      Qvale, Silje; Eiesland, Helene (Master thesis, 2023)
      Målet med vår masteroppgave er å oppfordre lærer til å ta opp vanskelige temaer i undervisningen. Vi har undersøkt hvordan litteraturen tar opp temaet krig og flukt i tre norske bildebøkene Fargene som forsvant (2017), ...
    • Krig og flukt i barnelitteraturen 

      Qvale, Silje; Eiesland, Helene (Master thesis, 2023)
      Målet med vår masteroppgave er å oppfordre lærer til å ta opp vanskelige temaer i undervisningen. Vi har undersøkt hvordan litteraturen tar opp temaet krig og flukt i tre norske bildebøkene Fargene som forsvant (2017), ...
    • Innagerende atferd og inkludering 

      Mikkelsen, Iven Kristina; Markussen, Ingrid Fossdal (Master thesis, 2023)
      Innagerende atferd kjennetegnes ofte ved at atferden vendes innover. Elever som viser dette atferdsuttrykket forstyrrer i liten grad omgivelsene rundt, og blir ofte oversett eller nedprioritert i skolesammenheng. Derfor ...
    • Tilrettelegging for lek og samspill for elever som viser innagerende atferd 

      Jahr, Frida (Master thesis, 2023)
      I denne masteroppgaven i profesjonsrettet spesialpedagogikk rettes søkelyset mot pedagogers forståelse og erfaringer knyttet til innagerende atferd, og om hvordan de tilrettelegger for elever som viser slik atferd skal ...