Master's theses in Teacher Education, level 1-7: Recent submissions
Now showing items 21-40 of 204
-
Talemålsundervisning i Flekkefjord
(Master thesis, 2024)I denne oppgaven har jeg hatt som mål å finne ut hvordan en kan undervise i det faglige temaet dialekt og talemål på mellomtrinnet i Flekkefjord. Oppgaven har tatt for seg relevant teori, fagdidaktikk og didaktikk som ... -
Livsmestring i fantasy: Livsmestring i Martin Fyrileivs Portvokteren (2014) og Trollblod (2018)
(Master thesis, 2024)I denne oppgaven tar jeg for meg hvordan livsmestringsferdigheter tematiseres i romanene Portvokteren og Trollblod i Bergtatt-bøkene av Martin Fyrileiv. Formålet med oppgaven er å undersøke hvordan to bøker for barn i ... -
Fattigdoms- og utenforskapstematikk i Marikken-bøkene av Astrid Lindgren
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven skal ta for seg fremstillingen av fattigdom og sosialt utenforskap Marikken og Marikken og Junibakkens Pims av Astrid Lindgren. Dette gjøres gjennom en litterær analyse med fokus på tre utvalgte litterære ... -
Muntlige ferdigheter - en tapt mulighet
(Master thesis, 2024)Temaet for denne oppgaven er muntlige ferdigheter og hvordan lærerne forstår og arbeider med dette. Problemstilling er Hvordan forstår og arbeider lærere med muntlige ferdigheter på 5. trinn? Denne problemstillingen belyser ... -
Ufrivillig skolefravær på barnetrinnet
(Master thesis, 2024)Ufrivillig skolefravær er ett av mange ord man bruker om elever som av forskjellige årsaker har et høyt fravær i skolen. Fordi ufrivillig skolefravær har så store konsekvenser for elevens utvikling både faglig og sosialt, ... -
Ufrivillig skolefravær Foreldres fortellinger om hva som har vært utfordrende og hva som har bidratt til en bedring i situasjoner med barnas ufrivillige skolefravær
(Master thesis, 2024)I denne studien er det undersøkt hvilke opplevelser foreldre har med barnas ufrivillige skolefravær, og hvilke endringer eller tiltak foreldrene mener har hatt betydning for at det ble en bedring i situasjonen. Foreldrene ... -
Mellom ideal og realitet: Paradokser i bruken av kartleggingsverktøy for flerspråklige elever
(Master thesis, 2024)Alle barn har rett på tilpasset opplæring, og videre tilrettelegging ved behov. Den nye opplæringsloven som trer i kraft fra august 2024, tilsier at lærere skal ha et større ansvar i arbeidet med individuell tilrettelagt ... -
«Jeg skulle jo ønske de alltid var med». En kvalitativ studie av PP-rådgiveres opplevelse av skoleassistenters rolle og betydning for tverrfaglig samarbeid i skolen.
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven inngår i en fordypning i spesialpedagogikk og skal gi innsikt i PP-rådgiveres opplevelse av skoleassistenters rolle og betydning i tverrfaglig samarbeid. Prosjektet ble gitt tittelen «jeg skulle jo ... -
Hvordan opplever spesialpedagoger samarbeidet med grunnskolelærere, og hvilken rolle spiller dette samarbeidet for å iverksette tidlig innsats og fremme inkludering, og tilpasning i undervisningen?
(Master thesis, 2024)En av skolens oppgaver er å påse at alle elever får samme muligheter for læring og vekst. (Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 5). Dette skal skje uavhengig av elevenes forutsetninger eller bakgrunn, og grunnregelen om ... -
Tilpasset opplæring og kapital i klasserommet
(Master thesis, 2024)Tittel: «Tilpasset opplæring og kapital i klasserommet» Bakgrunn: Studien viser hvordan en lærer velger å tilpasse opplæringen i klasserommet, samt hvordan læreren arbeider med tilpasset opplæring til den enkelte elev og ... -
Ivaretakelsen av lek i skolen: Én kvalitativ studie av elevers opplevelser og erfaringer med lek i første klasse
(Master thesis, 2024)Formålet med denne masteroppgaven har vært å utforske hvordan leken blir ivaretatt i førsteklasse, der bakgrunnen er innføringen av lek i LK20. Vår problemstilling var: «Hvordan opplever førsteklassinger lek og hvordan ... -
Elever som utsetter andre for mobbing
(Master thesis, 2024)Målet med oppgaven er å undersøke læreres forståelse av elever som utsetter andre for mobbing, og hvilke tiltak de synes er hensiktsmessige i møte med disse elevene. Problemstilling: Hvordan forstår lærere elever som ... -
Å tilrettelegge for et godt klassemiljø
(Master thesis, 2024)Temaet i denne masteroppgaven er klassemiljø. Bakgrunn for dette valget er mine antakelser om at klassemiljøet kan påvirke elevenes lærings- og utviklingsmuligheter enten positivt eller negativt. Videre kan tilrettelegging ... -
Skjermbruk i skolen for elever med særskilte behov
(Master thesis, 2024)Sammendrag Masteroppgaven belyser læreres opplevelser med skjermbruk i småskolen, og hvilken betydning dette har for elever med særskilte behov. Digitale ferdigheter er en av de fem grunnleggende ferdighetene, og har ... -
Grunnskoleelevers bruk av kunstig intelligente chatbots i skriveprosessen
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven utforsker bruken av kunstig intelligente skriveverktøy, spesifikt chatbots, i grunnskoleelevers skriveprosesser. Studien undersøker hvordan elever tar i bruk nettsidene ki.tenkemotoren.no og ki.ikrs.no, ... -
Fra LK06 til LK20: En analyse av representasjoner i geometrioppgaver
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven undersøker hvordan geometrioppgaver for 6. trinn i Gyldendal sitt læreverk Multi 2.utgave og Multi 3.utgave, tilpasset LK06 og LK20 er utformet, med spesielt fokus på representasjoner, utforskning og ... -
En lærers bruk av matematiske helklassesamtaler på 2. trinn
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven er temaet matematisk samtale. Vi undersøker problemstillingen Hva karakteriserer en lærers bruk av matematisk samtale innenfor addisjon på andre trinn? For å besvare problemstillingen har vi utarbeidet ... -
Ivaretakelsen av lek i skolen: Én kvalitativ studie av elevers opplevelser og erfaringer med lek i første klasse
(Master thesis, 2024)Sammendrag Formålet med denne masteroppgaven har vært å utforske hvordan leken blir ivaretatt i førsteklasse, der bakgrunnen er innføringen av lek i LK20. Vår problemstilling var: «Hvordan opplever førsteklassinger lek og ... -
Resonnering i DragonBox Skole
(Master thesis, 2024)I studien vår gjennomfører vi en læreverksanalyse med fokus på forekomsten av resonnering i læreverket DragonBox Skole. Målet er å se på hvordan resonnering kommer frem i læreverket, både i lærerveiledningen og i oppgaver. ... -
Undervisningskompetanse i brøk
(Master thesis, 2024)Å utvikle god brøkforståelse er essensielt for å danne et godt grunnlag for videre algebraisk tenkning (Van de Walle, 2020). Brøk er samtidig bevist å være et utfordrende tema i matematikkopplæringen for mange elever (OECD ...