Mål og strategi for samfunnsansvar Tilfellet Falconbridge/Xstrata/Glencore i Kristiansand
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/301105Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Oppgavens hensikt er å øke vår faglige forståelse og gi innsikt i bedrifters mål og strategi for samfunnsansvar.
Verden står ovenfor store miljøforandringer, og jordens bæreevne ble overskredet for flere tiår siden. Dette har skapt stor debatt rundt hva bedrifter kan gjøre for å være med på å snu en slik trend. Bedrifter blir i større grad enn tidligere holdt ansvarlig for sosiale- og miljømessige konsekvenser knyttet til deres produksjon og handlingsmønster, og som en konsekvens av dette har begrepet samfunnsansvar fått en sentral rolle hos flere selskaper. Det finnes ulike forklaringer på hvorfor en bedrift engasjerer seg i arbeid omkring samfunnsansvar. Enkelte vektlegger samfunnsansvar som et etisk virkemiddel for å oppnå legitimitet, andre har dette som et strategisk verktøy for økt verdiskapning og innovasjon.
I denne oppgaven har vi foretatt et kvalitativ studie av en bedrifts mål og strategi for samfunnsansvar. Casebedriften er Nikkelverket Glencore i Kristiansand, et raffineringsverk underlagt tre ulike konsern de siste ti årene.
På grunnlag av dette er følgende problemstilling utarbeidet:
”Hvilke faktorer påvirker Nikkelverkets strategi for samfunnsansvar? ”
Det viser seg å foreligge en klar utvikling av Nikkelverkets tilnærming til samfunnsansvar. Fra å være ansett som noe helt nødvendig for å opprettholde deres legitimitet under tiden med Falconbridge som eier, til å bli integrert som et strategisk verdiskapende verktøy som følge av oppkjøpet fra Xstrata i 2006. Et nytt eierskifte til Glencore plc viser til en ny eier hvor samfunnsansvar står sentralt, men mangler sterk strategisk forankring i konsernets kjernevirksomhet. Til tross for dette har Nikkelverket videreført deres strategi som ble utviklet med Xstrata som eier, hvor samfunnsansvar er strategisk forankret i bedriftens drift, verdier og visjoner. Den strategiske tilnærmingen baseres på det mål om å skape delte verdier, hvilket skal skape gjensidig suksess mellom bedrift og samfunn. De empiriske funnene viser at Nikkelverket legger ned mye arbeid i å analysere hvilke samfunnsmessige utfordringer som kan relateres til deres drift, og dermed ta del av Nikkelverkets profitt- og konkurransestrategi samtidig som det tilfører verdifulle bidrag til samfunnet. Drivkreftene bak denne utviklingen viser seg å ha endret seg fra å være interessenter som myndigheter og lokalsamfunn, til å være eierne sammen med ledelsen i Nikkelverket.
Beskrivelse
Masteroppgave økonomi og administrasjon- Universitetet i Agder, 2015