Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorJohansen, Merete
dc.contributor.authorJonassen, Benedicte M.
dc.date.accessioned2015-09-22T10:32:17Z
dc.date.available2015-09-22T10:32:17Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/301105
dc.descriptionMasteroppgave økonomi og administrasjon- Universitetet i Agder, 2015nb_NO
dc.description.abstractOppgavens hensikt er å øke vår faglige forståelse og gi innsikt i bedrifters mål og strategi for samfunnsansvar. Verden står ovenfor store miljøforandringer, og jordens bæreevne ble overskredet for flere tiår siden. Dette har skapt stor debatt rundt hva bedrifter kan gjøre for å være med på å snu en slik trend. Bedrifter blir i større grad enn tidligere holdt ansvarlig for sosiale- og miljømessige konsekvenser knyttet til deres produksjon og handlingsmønster, og som en konsekvens av dette har begrepet samfunnsansvar fått en sentral rolle hos flere selskaper. Det finnes ulike forklaringer på hvorfor en bedrift engasjerer seg i arbeid omkring samfunnsansvar. Enkelte vektlegger samfunnsansvar som et etisk virkemiddel for å oppnå legitimitet, andre har dette som et strategisk verktøy for økt verdiskapning og innovasjon. I denne oppgaven har vi foretatt et kvalitativ studie av en bedrifts mål og strategi for samfunnsansvar. Casebedriften er Nikkelverket Glencore i Kristiansand, et raffineringsverk underlagt tre ulike konsern de siste ti årene. På grunnlag av dette er følgende problemstilling utarbeidet: ”Hvilke faktorer påvirker Nikkelverkets strategi for samfunnsansvar? ” Det viser seg å foreligge en klar utvikling av Nikkelverkets tilnærming til samfunnsansvar. Fra å være ansett som noe helt nødvendig for å opprettholde deres legitimitet under tiden med Falconbridge som eier, til å bli integrert som et strategisk verdiskapende verktøy som følge av oppkjøpet fra Xstrata i 2006. Et nytt eierskifte til Glencore plc viser til en ny eier hvor samfunnsansvar står sentralt, men mangler sterk strategisk forankring i konsernets kjernevirksomhet. Til tross for dette har Nikkelverket videreført deres strategi som ble utviklet med Xstrata som eier, hvor samfunnsansvar er strategisk forankret i bedriftens drift, verdier og visjoner. Den strategiske tilnærmingen baseres på det mål om å skape delte verdier, hvilket skal skape gjensidig suksess mellom bedrift og samfunn. De empiriske funnene viser at Nikkelverket legger ned mye arbeid i å analysere hvilke samfunnsmessige utfordringer som kan relateres til deres drift, og dermed ta del av Nikkelverkets profitt- og konkurransestrategi samtidig som det tilfører verdifulle bidrag til samfunnet. Drivkreftene bak denne utviklingen viser seg å ha endret seg fra å være interessenter som myndigheter og lokalsamfunn, til å være eierne sammen med ledelsen i Nikkelverket.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder ; University of Agdernb_NO
dc.subject.classificationBE 501
dc.titleMål og strategi for samfunnsansvar Tilfellet Falconbridge/Xstrata/Glencore i Kristiansandnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213nb_NO
dc.source.pagenumber106 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel