• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Humanities and Education
  • Department of Education
  • Master's theses in Education
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Humanities and Education
  • Department of Education
  • Master's theses in Education
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Fra brikke til ressurs En kvalitativt studie om arbeidstakers opplevelse av sosial støtte og kompetanseutvikling for trivsel på arbeidsplassen

Barken, Monica Endresen
Master thesis
Thumbnail
View/Open
masteroppgave Monica Barken.pdf (1010.Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/300663
Date
2015
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master's theses in Education [183]
Abstract
Prosjektets bakgrunn: Dagens næringsliv er i stadig endring på bakgrunn av sterkere globalisering og internasjonal konkurranse. Som en følge av dette vil organisasjonen gjennomgå endringsprosesser, som outsourcing. Disse endringene har satt fokus på effektivitet og konkurranse, som kan gå på bekostning av fokusetpå mennesket. Dette kan ha innvirkning på arbeidstakers opplevelse av sosial støtte og kompetanseutvikling, noe som er fokuset i denne studien.

Hensikt og problemstilling: Hensikten med studiener å innhente kunnskap om arbeidstakers opplevelser, erfaringer og tanker om sosial støtte og kompetanseutviklingfor trivsel på arbeidsplassen.Problemstillingen er: «Hvordan opplever arbeidstaker sosial støtte og kompetanseutvikling for trivsel på arbeidsplassen?»HvorvidtHRM og ledelsebidrar til sosial støtte og kompetanseutvikling på arbeidsplassen, er sentralt i henhold til problemstillingen.

Utvalg og metode: Åtte individuelle intervjuer, fordelt på to avdelinger,ble utført. Deltakerne var arbeidstakere ansatt i en industri-og service organisasjon. Det empiriske materialet ble analysert ved kvalitativ innholdsanalyse, inspirert av hermeneutikk.

Resultater: Studienviser at arbeidstakerne opplevde arbeidshverdagen sin som utfordrende, på bakgrunn av effektivitet, manglende sosial støtte fra ledelsen, samt manglendefokus på kompetanseutvikling. Fem temaer beskriver studiens hovedfunn: Fra brikke til ressurs, effektivitet som kilde til usikkerhet, en usynlig leder –på godt og vondt, når kompetansen tørker ut og en kultur for klapp på skuldra.

Konklusjon: Gjennom analyse og diskusjon fremtrer behovet for sosiale relasjoner som en form for sosial støtte, samt opplevelsen av mestring gjennom kompetanseutvikling. Dette oppleves som avgjørende for trivsel på arbeidsplassen.HRM og ledelse er direkte påvirkende iorganiseringenav og tilretteleggingfor et sosialt miljø og mestring.

Nøkkelord: Sosial støtte, kompetanseutvikling, trivsel, Human Resource Management, ledelse, arbeidstaker, organisasjon, verdiskaping.
Description
Masteroppgave pedagogikk- Universitetet i Agder, 2015
Publisher
Universitetet i Agder ; University of Agder

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit