• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Faculty of Humanities and Education
  • Department of Education
  • Master's theses in Education
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Faculty of Humanities and Education
  • Department of Education
  • Master's theses in Education
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

¨Fordi jeg har lyst til å være flink¨ En kvalitativ undersøkelse av identitetsprosesser knyttet til unge jenters valg av karriererettede studier

Eide, Marte Lande
Master thesis
Thumbnail
Åpne
masteroppgave Marte L. Eide.pdf (842.2Kb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/300655
Utgivelsesdato
2015
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Master's theses in Education [183]
Sammendrag
Stadig flere jenter søker seg til karriererettede utdanninger. Mye tyder på at kvinner har

begynt å ta igjen mennene når det gjelder ambisjoner med tanke på lønn og posisjoner i

arbeidslivet, som da gjør at unge jenter gjør seg mer og mer gjeldene i de høyere

utdanningene (Bergersen, 2011). Hva er det som driver disse jentene inn i slike karriererettede

studier, og hvorfor er høy lønn og status i arbeidslivet og livet generelt blitt så viktig? Med

utgangspunkt i dette vil denne studien prøve å skape en større forståelse rundt hvilke

identitetsprosesser som kan knyttes til unge jenters valg av karriererettede studier.

Studien har en kvalitativ tilnærming, der kvalitativt forskningsintervju blir brukt som metode

for datainnsamling. Utvalget denne undersøkelsen er basert på består av åtte jenter i alderen

20 til 25 år som tar utdannelse som i dag blir sett på som svært karriererettet. Med

utgangspunkt i at jeg er opptatt av å forstå hvilke identitetsprosesser som kan knyttets til mine

informanters valg av studier, er det de historiene de forteller som blir viktig i denne

undersøkelsen. Ettersom det er historiene informantene forteller som er viktig blir en narrativ

tilnærming brukt som forskningsdesign. Jeg presenterte hver informant med en detaljert

beskrivelse slik at leseren skal få en større forståelsen av hvem jentene i denne undersøkelsen

er.

Undersøkelsen springer ut i fra et hermeneutisk fenomenologisk ståsted med fokus på

opplevelser, tanker og erfaringer. Undersøkelsen bygger også på et sosialkonstruktivistisk syn

som har fokus på språkets viktige rolle for produksjon av kunnskap og mening ( Thagaard,

2013). Teorier jeg legger til grunn for å forstå jentenes narrativer er teorier som omhandler

blant annet identitet, kjønn og identitet og individualisering. Karrierebegrepet og karriere før

og nå vil også være en del av denne oppgaven.

I undersøkelsens analysekapittel blir mine informanters ulike erfaringer, tanker og opplevelser

som omhandler temaer rundt den karriererettede utdannelsen de tar presentert. Med

utgangspunkt i det analyserte materialet har jeg skissert opp tre meningssammenhenger som

jeg opplever er særlig fremtredende. Disse meningssammenhengene blir sett i lys av tre

¨jentetyper¨ som jeg har funnet grunnlag for å konstruere på basis av datamaterialet mitt.
Beskrivelse
Masteroppgave pedagogikk- Universitetet i Agder, 2015
Utgiver
Universitetet i Agder ; University of Agder

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit