• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Faculty of Humanities and Education
  • Department of Education
  • Master's theses in Education
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Faculty of Humanities and Education
  • Department of Education
  • Master's theses in Education
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Elevsamarbeid En sammenliknende casestudie av fire læreres bruk av elevsamarbeid på ungdomstrinnet

Kivle, Lise Hafskjold
Master thesis
Thumbnail
Åpne
masteroppgave Lise H. Kivle.pdf (661.5Kb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/300651
Utgivelsesdato
2015
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Master's theses in Education [183]
Sammendrag
Forskning på samarbeid mellom elever studerer i stor grad selve elevsamarbeidet, og ønsker å

gi beskrivelser av hva som må til for å få et godt samarbeid mellom elevene eller vilkår for

gode læringsresultater. Problemstillingen i denne undersøkelsen legger didaktisk teori til

grunn, og tar for seg hvordan elevsamarbeidet kan forstås didaktisk. Oppgaven tar

utgangspunkt i danningsdidaktisk tenkning, som vektlegger at innholdet må velges slik at det

kan skape betydning for elevene, i tillegg til teori fra lærings- og undervisningsteoretisk

didaktikk. Undersøkelsen tar form som en casestudie, der direkte observasjon og intervju av

lærere på ungdomstrinnet har blitt gjort med sikte på å finne ut hvordan lærere bruker,

begrunner og vurderer elevsamarbeid i fellesundervisning, og hvordan konteksten påvirker

deres valg. Analysen tar utgangspunkt i Heimann/Schulz-modellen, som vektlegger

undervisningens kompleksitet gjennom seks elementer som læreren må forholde seg til ved

analyse og planlegging. Resultatene viser at elevsamarbeid kan oppleves problematisk for

lærere på ungdomstrinnet. Lærerens vurdering av elevenes forutsetninger for å mestre

samarbeidsformen spiller inn som en viktig faktor. Større prosjekter velges bort til fordel for

mindre gruppearbeid der læreren i større grad styrer prosessen. Rammet inn av

fellesundervisningen kan elevsamarbeidet blir brukt for å skape en god følgbarhet i

undervisningen, og i forlengelsen av klasseromskommunikasjonen kan elevsamarbeidet gi

elevene flere muligheter til å oppleve mening i innholdet.
Beskrivelse
Masteroppgave pedagogikk- Universitetet i Agder, 2015
Utgiver
Universitetet i Agder ; University of Agder

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit