Norske bedrifter i Kina En studie av kulturutfordringer i allianseforhold mellom norske og kinesiske foretak.
Abstract
I denne utredningen har jeg undersøkt norske bedrifters forståelse av og deltakelse i kinesisk
forretningskultur. Videre har jeg undersøkt hvordan dette har påvirket samarbeidsforholdet
mellom norske og kinesiske foretak i Kina.
Denne utredningen er en studie basert på tidligere forskning og teori på kulturelle forskjeller,
nettverksbygging og strategisk alliansebygging. Jeg har fokusert mye på kulturforståelse da
jeg mener at det legger grunnlaget for tilpasning fra de norske bedriftenes side, samt at det er
en nøkkelfaktor for at strategiske allianser med kinesiske foretak skal gå best mulig for seg.
Oppgaven er skrevet fra et norsk perspektiv da en av mine hensikter er å produsere en
avhandling som kan hjelpe norske aktører til å lykkes i Kina.
Denne utredningen er en kvalitativ studie hvor datainnsamling har foregått ved bruk av semistrukturerte
intervjuer med fem ulike norske bedrifter på Sørlandet. Metoden som er anvendt
har gitt meg mulighet til å komme tett inn på mine intervjuobjekter, noe som er fordelaktig i
kvalitative studier da det har gitt meg god innsikt i temaet jeg forsket på.
Alle de viktigste empiriske funnene fra intervjuene er først presentert, deretter sammenstilt
med tidligere teori og forskning, for å se om mine funn har samstemt eller avviket fra
litteraturbasen. Videre har jeg foretatt en drøftelse på de ulike emnene. Jeg har sett at
kulturelle aspekter som ”guanxi”, ”face”, Hofstedes kulturelle dimensjoner og The Chinese
Value Survey (CVS) har hatt stor innflytelse på allianseforholdet mellom norske og kinesiske
aktører. Videre har jeg sett hvordan aktiv deltakelse og tilpasning i kinesisk forretningskultur,
gjennom aktiv nettverksbygging, er med på å hjelpe norske bedrifter inn på det kinesiske
markedet. Jeg har identifisert flere utfordringer i allianseforholdet. Blant annet kan det nevnes
utfordringer knyttet til partnervalg, kulturforskjeller, nettverksbygging og piratkopiering. Jeg
har også sett på hvordan strategiske allianser best mulig kan opprettes og vedlikeholdes. Ved
å opparbeide seg god relasjon til sin kinesiske partner, har allianseforholdet mellom den
norske og kinesiske aktøren større sannsynlighet for å oppnå et langvarig og godt forhold,
basert på gjensidig tillit. Dette er en svært tidkrevende prosess. På grunnlag av empiriske funn
og tidligere forskning og teori, har jeg avrundet med en konklusjon på problemsstillingen og
hovedtemaene for denne utredningen.
Description
Masteroppgave økonomi og administrasjon- Universitetet i Agder, 2015