Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorThi- Do, Lanita
dc.date.accessioned2015-09-15T06:15:56Z
dc.date.available2015-09-15T06:15:56Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/299790
dc.descriptionMasteroppgave økonomi og administrasjon- Universitetet i Agder, 2015nb_NO
dc.description.abstractI denne utredningen har jeg undersøkt norske bedrifters forståelse av og deltakelse i kinesisk forretningskultur. Videre har jeg undersøkt hvordan dette har påvirket samarbeidsforholdet mellom norske og kinesiske foretak i Kina. Denne utredningen er en studie basert på tidligere forskning og teori på kulturelle forskjeller, nettverksbygging og strategisk alliansebygging. Jeg har fokusert mye på kulturforståelse da jeg mener at det legger grunnlaget for tilpasning fra de norske bedriftenes side, samt at det er en nøkkelfaktor for at strategiske allianser med kinesiske foretak skal gå best mulig for seg. Oppgaven er skrevet fra et norsk perspektiv da en av mine hensikter er å produsere en avhandling som kan hjelpe norske aktører til å lykkes i Kina. Denne utredningen er en kvalitativ studie hvor datainnsamling har foregått ved bruk av semistrukturerte intervjuer med fem ulike norske bedrifter på Sørlandet. Metoden som er anvendt har gitt meg mulighet til å komme tett inn på mine intervjuobjekter, noe som er fordelaktig i kvalitative studier da det har gitt meg god innsikt i temaet jeg forsket på. Alle de viktigste empiriske funnene fra intervjuene er først presentert, deretter sammenstilt med tidligere teori og forskning, for å se om mine funn har samstemt eller avviket fra litteraturbasen. Videre har jeg foretatt en drøftelse på de ulike emnene. Jeg har sett at kulturelle aspekter som ”guanxi”, ”face”, Hofstedes kulturelle dimensjoner og The Chinese Value Survey (CVS) har hatt stor innflytelse på allianseforholdet mellom norske og kinesiske aktører. Videre har jeg sett hvordan aktiv deltakelse og tilpasning i kinesisk forretningskultur, gjennom aktiv nettverksbygging, er med på å hjelpe norske bedrifter inn på det kinesiske markedet. Jeg har identifisert flere utfordringer i allianseforholdet. Blant annet kan det nevnes utfordringer knyttet til partnervalg, kulturforskjeller, nettverksbygging og piratkopiering. Jeg har også sett på hvordan strategiske allianser best mulig kan opprettes og vedlikeholdes. Ved å opparbeide seg god relasjon til sin kinesiske partner, har allianseforholdet mellom den norske og kinesiske aktøren større sannsynlighet for å oppnå et langvarig og godt forhold, basert på gjensidig tillit. Dette er en svært tidkrevende prosess. På grunnlag av empiriske funn og tidligere forskning og teori, har jeg avrundet med en konklusjon på problemsstillingen og hovedtemaene for denne utredningen.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder ; University of Agdernb_NO
dc.subject.classificationBE 501
dc.titleNorske bedrifter i Kina En studie av kulturutfordringer i allianseforhold mellom norske og kinesiske foretak.nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213nb_NO
dc.source.pagenumber80 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel