Strategisk analyse av Bortelid hytte- og fritidsområde «Hvordan best gå frem for å utvide sesongen hos en typisk vinterdestinasjon?»
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/298688Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Innenfor sesongbasert turisme har man 1000 kr spørsmålet; Hvordan tjener man penger i
lavsesongen?
Bortelid i Åseral kommune er en typisk vinterdestinasjon med tilhørende
hytteområdet. Bortelid Utmarkslags kjernevirksomhet er salg av hytter og salget har gått noe
tregere en ønsket de siste årene. Lav pågang ved visning og salget av hyttene går under takst.
Vi har laget en strategisk plan til en fornyingsprosess av området. Hensikten har vært å gjøre
Bortelid som området om til en helårsdestinasjon for turisme.
For og best mulig finne de riktige grepene for å nå dette målet, har vi satt i gang en
kvantitativ spørreundersøkelse blant de eksisterende hytteeierne på Bortelid. Vi benyttet dem
som kilde for å kartlegge hvor interessen lå for nye investeringer og hvilke gamle som ikke
betalte seg. Vi benyttet også denne gruppen med mennesker for å kartlegge hva Bortelid
Utmarkslag var god på i dag, og hva de kunne med fordel bli bedre på. Det vi satt igjen med
var kvantifiserbare meninger, fra kjernen i Bortelids kundegruppe.
Vi benyttet de svarene vi fikk i økonomiske modeller, for og best mulig se svarene opp
mot andre eksterne og interne faktorer som ikke nødvendigvis trengtes måling. Dette gjorde
det lettere å kunne anbefale noen strategiske (lang sikt) og taktiske (kort sikt) grep for
Bortelid. Ved å gjennomføre disse anbefalinger kan Bortelid oppnå fyldigere og bredere
sesonger.
Beskrivelse
Masteroppgave økonomi og administrasjon- Universitetet i Agder, 2015