Hva er de trafikale effektene ved innføring av rushtidsavgift og økte bompengesatser i Osloringen?
Original version
Aksdal, J. & Botteri, D. D. (2020) Hva er de trafikale effektene ved innføring av rushtidsavgift og økte bompengesatser i Osloringen? (Master's thesis). University of Agder, Kristiansand.Abstract
Vi har sett en stor oppgang i bruken av bompengeringer i Norge for å kunne finansiere byggeprosjekter, forbedre kollektivtilbud, eller bedre bymiljø for de aktuelle byene. I denne oppgaven vil vi se på hvilken effekter en økning i bompengesats og implementering av rushtidsavgift har på trafikantene innenfor Osloringen. For å kunne belyse dette temaet vil vi først presentere tidligere forskning fra Sverige, England og Singapore, som har analysert effekten av å etablere en bompengering rundt et bysentrum og hvorfor dette var nødvendig. Vi skal deretter se på historien og bakgrunnen til Norges bruk av bompengeringer innenfor Oslo-området. Det teoretiske utgangspunktet for denne oppgaven er basert på samfunnsøkonomisk teori, som blant annet er fokusert på teori om hvordan maksimering av en gitt veistrekning bidrar til negative eksternaliteter, alternativkostnader og samfunnsøkonomisk tap. Det er hovedsakelig effekten i Oslos indre bompengering som belyses i denne oppgaven, fordi data vi besitter baserer seg på denne bompengeringen. Oppgaven er basert på en empirisk tilnærming, der vi har brukt regresjonsanalyse til å se om det er en sammenheng mellom en økning i bompengesats og antall bompasseringer for transporttypene bensin-, diesel-og elbil, samt Euro 5-og Euro 6-lastebiler. Vi har analysert tre tidsperioder om morgenen:antall passeringer i rushtid, samt antall passeringer i halvtimen før og etter rushtiden. Dette er for å kunne se om trafikantene endret kjøremønster etter at det skjedde en økning i bompengesatsen.
Description
Master's thesis in Business administration (BE501)