Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAksdal, Jonas
dc.contributor.authorBotteri, Daniel Dino
dc.date.accessioned2020-09-09T11:59:17Z
dc.date.available2020-09-09T11:59:17Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationAksdal, J. & Botteri, D. D. (2020) Hva er de trafikale effektene ved innføring av rushtidsavgift og økte bompengesatser i Osloringen? (Master's thesis). University of Agder, Kristiansand.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2677065
dc.descriptionMaster's thesis in Business administration (BE501)en_US
dc.description.abstractVi har sett en stor oppgang i bruken av bompengeringer i Norge for å kunne finansiere byggeprosjekter, forbedre kollektivtilbud, eller bedre bymiljø for de aktuelle byene. I denne oppgaven vil vi se på hvilken effekter en økning i bompengesats og implementering av rushtidsavgift har på trafikantene innenfor Osloringen. For å kunne belyse dette temaet vil vi først presentere tidligere forskning fra Sverige, England og Singapore, som har analysert effekten av å etablere en bompengering rundt et bysentrum og hvorfor dette var nødvendig. Vi skal deretter se på historien og bakgrunnen til Norges bruk av bompengeringer innenfor Oslo-området. Det teoretiske utgangspunktet for denne oppgaven er basert på samfunnsøkonomisk teori, som blant annet er fokusert på teori om hvordan maksimering av en gitt veistrekning bidrar til negative eksternaliteter, alternativkostnader og samfunnsøkonomisk tap. Det er hovedsakelig effekten i Oslos indre bompengering som belyses i denne oppgaven, fordi data vi besitter baserer seg på denne bompengeringen. Oppgaven er basert på en empirisk tilnærming, der vi har brukt regresjonsanalyse til å se om det er en sammenheng mellom en økning i bompengesats og antall bompasseringer for transporttypene bensin-, diesel-og elbil, samt Euro 5-og Euro 6-lastebiler. Vi har analysert tre tidsperioder om morgenen:antall passeringer i rushtid, samt antall passeringer i halvtimen før og etter rushtiden. Dette er for å kunne se om trafikantene endret kjøremønster etter at det skjedde en økning i bompengesatsen.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversity of Agderen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectBE501en_US
dc.titleHva er de trafikale effektene ved innføring av rushtidsavgift og økte bompengesatser i Osloringen?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.rights.holder© 2020 Jonas Aksdal, Daniel Dino Botterien_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Urbanisme og fysisk planlegging: 230en_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210en_US
dc.source.pagenumber94en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal