Browsing Master's theses in Advanced Teacher Education by Title
Now showing items 34-53 of 53
-
Overgang mellom barnehage og skole for barn med autismespekterforstyrrelse
(Master thesis, 2024)Overgangen mellom barnehagen og skolen kan være ganske utfordrende for barn, særlig for barn med spesielle behov. Autismespekterforstyrrelse (ASF) er en diagnose som stort sett gjør en avhengig av faste rutiner og ingen ... -
Performativ poesi. Ein studie av identitet og identitetskonflikt i YAHYA HASSAN og YAHYA HASSAN 2
(Master thesis, 2021)In this master thesis, I have examined the thematisation of identity and identity conflict in the two poetry anthologies YAHYA HASSAN and YAHYA HASSAN 2. Yahya Hassan wrote autobiographical poems, and thus his work became ... -
(Sam)arbeid for sosial inkludering: En kvalitativ studie om samarbeidet mellom barnehagelærere og spesialpedagoger med sosial inkludering av barn med særlige behov i barnehagen
(Master thesis, 2022)Formålet med studien er å utvikle kunnskap om det tverrfaglige samarbeidet mellom barnehagelærere og spesialpedagoger med sosial inkludering av barn med særlige behov i barnehagen. Betydningen av sosial inkludering begrunnes ... -
Segregerte opplæringstilbud - en del av den inkluderende skolen?
(Master thesis, 2022)En inkluderende skole kan beskrives som en skole der elevmangfoldet aksepteres og respekteres, og i den forbindelse vektlegges elevens tilhørighet til en ordinær skole (Haug, 2020, 2021a). Retten til spesialundervisning ... -
Skoleoppfølging på barnevernsinstitusjon. En kvalitativ studie om implementeringen av en forbedret skoleoppfølging i norske barnevernsinstitusjoner
(Master thesis, 2022)Hoved tema for masteroppgaven er innovasjon og endringsarbeid i arbeid med utsatte barn og unge. Endringen som belyses er forbedring i skoleoppfølgingen av unge som bor på barnevernsinstitusjon. Hovedmålet med prosjektet ... -
Skolevegringsproblematikk i ungdomsskolen
(Master thesis, 2022)De siste årene har det vært en økende interesse rundt skolevegring, en tilstand som setter sitt preg på akademisk fremgang så vel som på elevens helhetlige utvikling. Begrepet skolevegring og spørsmål om hvordan fenomenet ... -
Spenningsfeltet mellom magefølelse og handling. En kvalitativ studie om barnehagelæreres erfaringer fra arbeidet med bekymring for om barn blir utsatt for omsorgssvikt i hjemmet.
(Master thesis, 2022)Sammendrag Til tross for at omsorgssvikt mot barn har fått mye oppmerksomhet de siste årene, blir det fortsatt ansett som et stort folkehelseproblem (Barne-, likestillings-, og inkluderingsdepartementet, 2014-2017). ... -
Spesialpedagogen ansatt i barnehagen - fremmere og hemmere i arbeid med tidlig innsats
(Master thesis, 2024)Temaet for denne undersøkelsen er spesialpedagoger ansatt i barnehagen. Bakgrunnen for masteroppgaven er den stadige økningen i antall barn med spesialpedagogisk hjelp i barnehagen, samtidig som annen forskning (Tveit, ... -
Streber og antihelt : Kjønn og klasse i Vigdis Hjorths Hjulskift og Therese Bohmans Aftonland
(Master thesis, 2020)The topics for this thesis are gender and power. I willdo a literary analysis of Vigdis Hjorths Hjulskift and Therese Bohmans Aftonland. Through the power critical angle, I wish to investigate the distribution of power, ... -
Terapeuters perspektiver på COS-P veiledning
(Master thesis, 2023)Terapeuter i Norge tilbyr foreldreveiledningskurs gjennom ulike tjenester som arbeider med foreldreveiledning. I denne kvalitative studien var hensikten å få kunnskap om terapeuters erfaringer med foreldreveiledningskurset ... -
Tilrettelegging og forståelse for elever med ADHD i skolen
(Master thesis, 2023)ADHD regnes som en av de mest utbredte diagnosene blant barn og unge i Norge. Symptomer som oppmerksomhetsvansker og høy hyperaktivitet og impulsivitet kan ofte ha en innvirkning på elevenes mulighet for suksess i skolen ... -
TRAUMEBEVISST OMSORG I BARNEHAGEPRAKSIS En kvalitativ studie av barnehagelæreres opplevelse av sin kompetanse i å implementere traumebevisst omsorg gjennom samtaler med barn som viser tegn på vold i hjemmet
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven utforsker praktiseringen av traumebevisst omsorg i norske barnehager gjennom barnesamtaler om mulig vold i hjemmet. Studien tar utgangspunkt i de skadelige virkningene traumer har på barn, spesielt ... -
Tverretatlig samarbeid med fokus på barnest beste: En kvalitativ studie om hvordan ansatte i Statped opplever samarbeid med barnevernet.
(Master thesis, 2022)Barn med sammensatte behov trenger bistand fra ulike tjenester for å gi best mulig hjelp. Ettersom kunnskapen i dagens samfunn i stor grad er fragmenter og spesialisert, vil det være behov for tverretatlig samarbeid. Gjennom ... -
Tverrfaglig samarbeid rundt elever med Tourettes syndrom
(Master thesis, 2022)Denne studien undersøker følgende problemstilling: «Hvordan erfarer skolen, PPT og Statped det tverrfaglige samarbeidet rundt elever med Tourettes syndrom?». Formålet har vært å gi innsikt i hvordan ansatte fra ovennevnte ... -
Ungdommers forestillinger om, holdninger til og bruk av ulike skriftspråklige former i ulike teksttyper
(Master thesis, 2019)This thesis examines how youthsrelate tothe use of distinctiveforms of written language in different text types, and the following research question has been chosen: How do youthsrelate todistinctiveforms of written language ... -
Veiledningstilbudets påvirkning av mestringstro
(Master thesis, 2022)Sammendrag Bakgrunnen for denne oppgaven er et ønske om å belyse fagarbeidernes rolle i skolen. Forskning viser at fagarbeidere i grunnskolen stadig får økt ansvar i spesialundervisning selv om de ikke har undervisningskompetanse, ... -
"Vi prøver å lese og lære sammen". En kvalitativ studie av tre flerspråklige mødres erfaringer med hvordan READ Agder-prosjektet har påvirket barnas språk og leseglede.
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven har som formål å undersøke hvordan flerspråklige foreldre opplever at deltakelsen i prosjektet READ Agder påvirker barnas språk og leseglede. READ Agder er et implementeringsprosjekt som gjennomføres ... -
"Vi ønsker oss flere vedtak enn det vi får!" - En kvalitativ studie av hvilke erfaringer og ønsker barnehagelærere har til PP- tjenestens systemrettede arbeid i barnehagene
(Master thesis, 2023)Temaet i denne studien har vært PP- tjenestens systemarbeid og deres samarbeid med barnehagene. Fokuset har vært rettet mot barnehagelærernes perspektiv på disse fenomenene. Det har blitt undersøkt hvordan barnehagelærere ... -
Å være lærer i sosial og medisinsk institusjonsskole – hvilke roller, rammer og utfordringer medfører det?
(Master thesis, 2022)Opplæringsloven formidler at elever som ikke kan delta i den ordinære opplæringen i skolen har rett på grunnskoleopplæring og videregående opplæring i helsesituasjoner for å opprettholde og utvikle kunnskapsnivået i skolefag ...