Overgang mellom barnehage og skole for barn med autismespekterforstyrrelse
Abstract
Overgangen mellom barnehagen og skolen kan være ganske utfordrende for barn, særlig for barn med spesielle behov. Autismespekterforstyrrelse (ASF) er en diagnose som stort sett gjør en avhengig av faste rutiner og ingen forandringer. Det betyr at det kan være vanskelig og sårbart for barn med ASF og deres foreldre å gå over til et nytt mikromiljø som skolen. Denne masteroppgaven studerer foreldres erfaringer med overgangen for deres barn med autismespekterforstyrrelse. Med bakgrunn i dette ble følgende problemstilling utarbeidet: Hvordan opplever foreldrene til barn med autismespekterforstyrrelse overgangen mellom barnehage og skole? I oppgaven blir det gjort rede for relevant teori om ASF og typiske vansker og utfordringer hos autistiske barn. Bronfenbrenners bioøkologiske modell med fordypning i mesonivå presenteres. I tillegg fremstilles teoretiske aspekter av samarbeid for å beskrive faktorer som kan påvirke foreldrenes opplevelse av en overgang. Det ble gjennomført kvalitative intervjuer med ti foreldre fra ulike landsdeler som har barn med ASF, og nylig erfaring med at deres barn går fra en barnehage til en skole. Resultatene viser at en vellykket overgang avhenger av godt samarbeid, som forutsetter tydelig overgangsstruktur, god kommunikasjon, gode relasjoner mellom deltakere, tidlig samarbeidsstart og tilstrekkelig informasjonsstøtte. Foreldrene opplever overgangen god når et godt team samarbeider om barnets interesser. Det kommer også frem at det å avklare roller ved overgangen bidrar til relevant oppgavefordeling og skaper ansvarsbalanse mellom de involverte i overgangen. I tillegg fører bruk av fagfolkenes kompetanse og foreldrenes erfaringsbaserte kunnskap til at barna får det bedre, og dette forbedrer igjen foreldrenes opplevelse av overgangen mellom barnehage og skole.