Master's theses in Advanced Teacher Education
Recent Submissions
-
Tilrettelegging for elevmangfoldet i klasserommet
(Master thesis, 2024)Elevmangfoldet i skolen har økt betraktelig de siste tiårene. God tilrettelegging er grunnleggende for å skape et godt læringsmiljø for hele mangfoldet. I denne masteroppgaven belyses læreres opplevelser av å tilrettelegge ... -
Bruk av tvang og makt
(Master thesis, 2024)Hensikten med studien er å utforske bolig- og skoleansattes erfaringer med og forståelse av bruk av tvang og makt ovenfor elever med psykisk utviklingshemming. Har følgende problemstilling: Hvordan forstår og erfarer ansatte ... -
Ta eierskap og si “hjelp meg” - en kvalitativ intervjustudie av jobbkonsulenters arbeid med livsmestring i vernede bedrifter
(Master thesis, 2024)Flere personer med spesielle behov befinner seg utenfor jobb og studier til tross for arbeidsevne. Temaet for denne artikkelen omfatter perspektiver og tilnærminger til livsmestring blant klienter og studenter ved skjermede ... -
Systemrettet arbeid for å styrke inkludering i barnehagen
(Master thesis, 2024)Temaet for denne masteroppgaven er pedagogisk- psykologisk tjeneste (PPT) sitt systemrettede arbeid for å fremme et mer inkluderende barnehagemiljø. Studien er et kvalitativt intervjustudie blant ansatte i PPT med erfaring ... -
Samarbeid mellom skole og avlastningshjem rundt alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK).
(Master thesis, 2024)Denne oppgaven er knyttet til det spesialpedagogiske feltet og forsøker å få en innsikt i opplevelsen av ansatte i skole og i avlastningshjem om fenomenet samarbeid rundt barn som har behov for Alternativ og supplerende ... -
En inkluderende barnehage for alle? En kvantitativ undersøkelse av barnehageansattes opplevelse av inkludering av barn som mottar spesialpedagogisk hjelp.
(Master thesis, 2024)Denne studien handler om barnehageansattes opplevelse av inkludering av barn som mottar spesialpedagogisk hjelp. Hensikten var todelt: for det første å undersøke barnehageansattes opplevelse av hvordan barn som mottar ... -
En inkluderende barnehage for alle? En kvantitativ undersøkelse av barnehageansattes opplevelse av inkludering av barn som mottar spesialpedagogisk hjelp
(Master thesis, 2024)Denne studien handler om barnehageansattes opplevelse av inkludering av barn som mottar spesialpedagogisk hjelp. Hensikten var todelt: for det første å undersøke barnehageansattes opplevelse av hvordan barn som mottar ... -
Barnet skal oppleve seg ivaretatt PP-rådgiveres arbeid med barns rett til medvirkning i det tverrfaglige samarbeidet.
(Master thesis, 2024)Barns rett til medvirkning og rett til å bli hørt i saker som angår dem har blitt forsterket siden 1990-tallet. Dette er lovfestet i barnekonvensjonens (1989) artikkel 12, Grunnloven (1814) § 104 og opplæringsloven (1998) ... -
Barnet skal oppleve seg ivaretatt PP-rådgiveres arbeid med barns rett til medvirkning i det tverrfaglige samarbeidet.
(Master thesis, 2024)Barns rett til medvirkning og rett til å bli hørt i saker som angår dem har blitt forsterket siden 1990-tallet. Dette er lovfestet i barnekonvensjonens (1989) artikkel 12, Grunnloven (1814) § 104 og opplæringsloven (1998) ... -
Lek som bidrag til språkutvikling og inkludering for barn med språkvansker
(Master thesis, 2024)Sammendrag Bakgrunn og formål: Denne masterstudien har som formål å utforske hvordan spesialpedagoger bruker lek for å støtte barn med språkvansker sin språkutvikling og deres inkludering i barnehagens lekefellesskap. ... -
Hvordan opplever pedagogiske ledere å følge opp barn som er blitt utsatt for omsorgssvikt? En kvalitativ studie om pedagogiske lederes erfaringer knyttet til oppfølging av omsorgssvikt.
(Master thesis, 2024)Omsorgssvikt kan vise seg i ulike former og kan ha store negative konsekvenser for barns trivsel og utvikling. Pedagogiske ledere i barnehagen representerer en arena for støtte og omsorg. Formålet med denne studien var å ... -
Spesialpedagogen ansatt i barnehagen - fremmere og hemmere i arbeid med tidlig innsats
(Master thesis, 2024)Temaet for denne undersøkelsen er spesialpedagoger ansatt i barnehagen. Bakgrunnen for masteroppgaven er den stadige økningen i antall barn med spesialpedagogisk hjelp i barnehagen, samtidig som annen forskning (Tveit, ... -
I hvilken grad samsvarer foreldrerapportering av barns språkmestring ved fireårsalder med barnas språkferdigheter kartlagt med validerte språktester på samme tidspunkt?
(Master thesis, 2024)Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke i hvilken grad foreldres rapportering av barnets språk samsvarer med barnets faktiske ferdigheter. Studien har benyttet en kvantitativ forskningsmetode for å undersøke ... -
Hvordan opplever PP-rådgivere taushetsplikten i det tverrfaglige samarbeidet?
(Master thesis, 2024)Barn og unge har rett til mulighet for læring, utvikling og mestring i et inkluderende miljø. I barnehagene vil dette være særlig viktig ettersom grunnlaget for videre deltakelse i samfunnet i stor grad påvirkes av opplevelser ... -
Overgang mellom barnehage og skole for barn med autismespekterforstyrrelse
(Master thesis, 2024)Overgangen mellom barnehagen og skolen kan være ganske utfordrende for barn, særlig for barn med spesielle behov. Autismespekterforstyrrelse (ASF) er en diagnose som stort sett gjør en avhengig av faste rutiner og ingen ... -
TRAUMEBEVISST OMSORG I BARNEHAGEPRAKSIS En kvalitativ studie av barnehagelæreres opplevelse av sin kompetanse i å implementere traumebevisst omsorg gjennom samtaler med barn som viser tegn på vold i hjemmet
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven utforsker praktiseringen av traumebevisst omsorg i norske barnehager gjennom barnesamtaler om mulig vold i hjemmet. Studien tar utgangspunkt i de skadelige virkningene traumer har på barn, spesielt ... -
Opplevelser av samarbeid rundt barn med selektiv mutisme
(Master thesis, 2023)En kvalitativ undersøkelse om hvilken opplevelse foresatte, barnehagepersonell og PPT har av samarbeid rundt barn med selektiv mutisme -
Bruk av mangfold som ressurs i barnehagen- barnehagelæreres forståelse og praksis i henhold til flerkulturelt mangfold i hverdagen
(Master thesis, 2023)Barnehagens kulturelle mangfold vokser kontinuerlig, noe som nødvendiggjør kompetanse angående å anvende mangfoldet som en ressurs i barnehagen. Studier indikerer at dette ikke blir gjort i stor nok grad, da et stort antall ... -
Hvordan blir barn med cerebrale synshemninger faglig ivaretatt i habiliteringstjenesten for barn og unge i Norge? En tverrsnittstudie om utredning, kompetanse og det tverretatlige samarbeidet rundt barn med cerebral visual impairment (CVI).
(Master thesis, 2022)Cerebrale synsvansker (cerebral visual impairment; CVI) er en hyppig forekommende funksjonsforstyrrelse ved en rekke ulike tilstander hos barn og unge som følges opp innenfor helse- og utdanningssektoren. For å kunne få ... -
Tilrettelegging og forståelse for elever med ADHD i skolen
(Master thesis, 2023)ADHD regnes som en av de mest utbredte diagnosene blant barn og unge i Norge. Symptomer som oppmerksomhetsvansker og høy hyperaktivitet og impulsivitet kan ofte ha en innvirkning på elevenes mulighet for suksess i skolen ...