Barnet skal oppleve seg ivaretatt PP-rådgiveres arbeid med barns rett til medvirkning i det tverrfaglige samarbeidet.
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3142219Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Barns rett til medvirkning og rett til å bli hørt i saker som angår dem har blitt forsterket siden 1990-tallet. Dette er lovfestet i barnekonvensjonens (1989) artikkel 12, Grunnloven (1814) § 104 og opplæringsloven (1998) § 5-4. Forpliktelsen tydeliggjøres ved innføringen av ny opplæringslov 2024 (Stette, 2023).
Tidligere forskning viser at selv om barns rett til medvirkning har blitt mer anerkjent i samfunnet og i aktuelle lovverk, er det fortsatt mangler på hvordan barn opplever at de blir hørt i saker som angår dem. Undersøkelser som har gjennomgått saksdokumenter eller vært i samtale med barn, finner mangler når det kommer til barnets medvirkning (Barneombudet, 2017; Franck, 2024; Kolnes et al., 2021; Lie, 2022; NOU 2017: 12; Sæbjørnsen et al., 2023; Tveitnes, 2018).
Denne oppgaven har følgende problemstilling: Hvordan ivaretar PP-rådgivere barns rett til medvirkning i det tverrfaglige samarbeidet? For å besvare denne problemstillingen ble det gjennomført kvalitative intervju med åtte PP-rådgivere som er fordelt på kontorer i ulike deler av Norge. Intervjuguiden ble utarbeidet av forskergruppen til SpedAims ProCIP som forsker på det tverrfaglige samarbeidet PP-tjenesten er en del av. For å belyse vår problemstilling ble det stilt flere spørsmål om barnets rett til medvirkning.
Funn indikerer fire temaer som belyser hvordan PP-rådgivere arbeider for å ivareta barnets rett til medvirkning i det tverrfaglige samarbeidet. Temaene er barnets stemme, foreldresamarbeid, sakkyndig vurdering og samarbeidsmøter og laget rundt barnet. PP-rådgiverne ivaretar barns rett til medvirkning gjennom innhenting av barnets stemme. Innhentingen skjer gjennom bruk av samtaleverktøy for å tydeliggjøre barnets meninger. Foreldre ivaretar ofte barnets stemme i samsvar med barnets alder og modenhet. Gjennom foreldre, lærere og det tverrfaglige samarbeidet innhentes bekreftelser på PP-rådgivers tolkning av hva barnets stemme er. Rutiner for saksbehandling dokumenteres i sakkyndig vurdering og opprettholdes ved bruk av samarbeidsmøter og i det tverrfaglige samarbeidet.
Denne studien indikerer ulike måter PP-rådgivere arbeider for å ivareta barns rett til medvirkning. Det blir sammenfattet gjennom en visuell fremstilling av de fire temaene.