Systemrettet arbeid for å styrke inkludering i barnehagen
Description
Full text not available
Abstract
Temaet for denne masteroppgaven er pedagogisk- psykologisk tjeneste (PPT) sitt systemrettede arbeid for å fremme et mer inkluderende barnehagemiljø. Studien er et kvalitativt intervjustudie blant ansatte i PPT med erfaring fra arbeidet rettet mot barnehagen. PPTs systemarbeid har lenge blitt etterspurt i utdanningspolitiske dokumenter og anses å være et viktig arbeid for å styrke et inkluderende læringsmiljø i barnehagen. Samtidig er det manglende føringer for hva arbeidet innebærer, og tidligere forskning viser til flere faktorer som hindrer tjenestens systemarbeid. Studiens formål har derfor vært å undersøke hvilke faktorer PP-ansatte opplevde som fremmende og hemmende for systemarbeid. Følgende problemstilling er:
Hva opplever tre PP-ansatte som fremmende og hemmende for systemrettet arbeid for å fremme inkludering i barnehagen?
Funnene i studien viser til ulik forståelse av systemarbeid, samtidig har informantene som følge av sine stillinger ulike erfaringer med systemarbeid. Felles for alle er opplevelsen av at barnehagene ikke ønsker PPTs bistand i deres organisatoriske rammer, men ytrer et ønske om flere ressurser i barnehagen. Studien viser at et godt systemarbeid forutsetter en PP-tjeneste som er synlig og tilgjengelig for barnehagene slik at det kan etableres en relasjon. En god relasjon synes å gjøre terskelen for å spørre om hjelp lavere, samt være avgjørende for om barnehagen skal ønske PPTs systemrettede bistand. Samtidig er dette vanskelig å realisere uten tilstrekkelige ressurser som kan øke PPTs tilgjengelighet for barnehagene.
Denne masteroppgaven kan bidra til å stille spørsmål rundt tolkning av systemarbeid, samt kommunenes prioriteringer av systemrettet arbeid. Økt tilgjengelighet kan kreve omorganisering av PP-tjenestene. Det kan tenkes at miljøet i barnehagene blir mer inkluderende for alle barn ved at barnehagene får hjelp fra PPT i form av kompetanseutviklende tilbud og støtte over tid til å omsette teori i praksis. Samtidig vil et slikt tilbud kreve en tydeligere synliggjøring av PPTs mandat ut til barnehagene for at barnehagene skal bli bedre kjent med PPTs funksjon utover sakkyndighetsarbeidet. I tillegg vil PPTs mulighet til å arbeide systemrettet med inkluderende praksiser i barnehagen være avhengig av kommunens økonomi og prioritering, noe som peker på sårbarheten rundt PPTs systemarbeid.