Browsing Master's theses in Advanced Teacher Education by Title
Now showing items 52-63 of 63
-
Ta eierskap og si “hjelp meg” - en kvalitativ intervjustudie av jobbkonsulenters arbeid med livsmestring i vernede bedrifter
(Master thesis, 2024)Flere personer med spesielle behov befinner seg utenfor jobb og studier til tross for arbeidsevne. Temaet for denne artikkelen omfatter perspektiver og tilnærminger til livsmestring blant klienter og studenter ved skjermede ... -
Terapeuters perspektiver på COS-P veiledning
(Master thesis, 2023)Terapeuter i Norge tilbyr foreldreveiledningskurs gjennom ulike tjenester som arbeider med foreldreveiledning. I denne kvalitative studien var hensikten å få kunnskap om terapeuters erfaringer med foreldreveiledningskurset ... -
Tilrettelegging for elevmangfoldet i klasserommet
(Master thesis, 2024)Elevmangfoldet i skolen har økt betraktelig de siste tiårene. God tilrettelegging er grunnleggende for å skape et godt læringsmiljø for hele mangfoldet. I denne masteroppgaven belyses læreres opplevelser av å tilrettelegge ... -
Tilrettelegging og forståelse for elever med ADHD i skolen
(Master thesis, 2023)ADHD regnes som en av de mest utbredte diagnosene blant barn og unge i Norge. Symptomer som oppmerksomhetsvansker og høy hyperaktivitet og impulsivitet kan ofte ha en innvirkning på elevenes mulighet for suksess i skolen ... -
TRAUMEBEVISST OMSORG I BARNEHAGEPRAKSIS En kvalitativ studie av barnehagelæreres opplevelse av sin kompetanse i å implementere traumebevisst omsorg gjennom samtaler med barn som viser tegn på vold i hjemmet
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven utforsker praktiseringen av traumebevisst omsorg i norske barnehager gjennom barnesamtaler om mulig vold i hjemmet. Studien tar utgangspunkt i de skadelige virkningene traumer har på barn, spesielt ... -
Tverretatlig samarbeid med fokus på barnest beste: En kvalitativ studie om hvordan ansatte i Statped opplever samarbeid med barnevernet.
(Master thesis, 2022)Barn med sammensatte behov trenger bistand fra ulike tjenester for å gi best mulig hjelp. Ettersom kunnskapen i dagens samfunn i stor grad er fragmenter og spesialisert, vil det være behov for tverretatlig samarbeid. Gjennom ... -
Tverrfaglig samarbeid rundt elever med Tourettes syndrom
(Master thesis, 2022)Denne studien undersøker følgende problemstilling: «Hvordan erfarer skolen, PPT og Statped det tverrfaglige samarbeidet rundt elever med Tourettes syndrom?». Formålet har vært å gi innsikt i hvordan ansatte fra ovennevnte ... -
Ungdommers forestillinger om, holdninger til og bruk av ulike skriftspråklige former i ulike teksttyper
(Master thesis, 2019)This thesis examines how youthsrelate tothe use of distinctiveforms of written language in different text types, and the following research question has been chosen: How do youthsrelate todistinctiveforms of written language ... -
Veiledningstilbudets påvirkning av mestringstro
(Master thesis, 2022)Sammendrag Bakgrunnen for denne oppgaven er et ønske om å belyse fagarbeidernes rolle i skolen. Forskning viser at fagarbeidere i grunnskolen stadig får økt ansvar i spesialundervisning selv om de ikke har undervisningskompetanse, ... -
"Vi prøver å lese og lære sammen". En kvalitativ studie av tre flerspråklige mødres erfaringer med hvordan READ Agder-prosjektet har påvirket barnas språk og leseglede.
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven har som formål å undersøke hvordan flerspråklige foreldre opplever at deltakelsen i prosjektet READ Agder påvirker barnas språk og leseglede. READ Agder er et implementeringsprosjekt som gjennomføres ... -
"Vi ønsker oss flere vedtak enn det vi får!" - En kvalitativ studie av hvilke erfaringer og ønsker barnehagelærere har til PP- tjenestens systemrettede arbeid i barnehagene
(Master thesis, 2023)Temaet i denne studien har vært PP- tjenestens systemarbeid og deres samarbeid med barnehagene. Fokuset har vært rettet mot barnehagelærernes perspektiv på disse fenomenene. Det har blitt undersøkt hvordan barnehagelærere ... -
Å være lærer i sosial og medisinsk institusjonsskole – hvilke roller, rammer og utfordringer medfører det?
(Master thesis, 2022)Opplæringsloven formidler at elever som ikke kan delta i den ordinære opplæringen i skolen har rett på grunnskoleopplæring og videregående opplæring i helsesituasjoner for å opprettholde og utvikle kunnskapsnivået i skolefag ...