Skoleoppfølging på barnevernsinstitusjon. En kvalitativ studie om implementeringen av en forbedret skoleoppfølging i norske barnevernsinstitusjoner
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3020472Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Hoved tema for masteroppgaven er innovasjon og endringsarbeid i arbeid med utsatte barn og unge. Endringen som belyses er forbedring i skoleoppfølgingen av unge som bor på barnevernsinstitusjon. Hovedmålet med prosjektet er å se hvordan avdelingsledere i private barnevernsinstitusjoner opplever og erfarer og gjennomfører implementeringen av en forbedret skoleoppfølging i praksis. Studien søker å finne svar på følgende problemstilling:
Hvordan tar avdelingsledere i barnevernsinstitusjoner i bruk virksomme metoder og tiltak for å forbedre skoleoppfølgingen av ungdom som bor på institusjon?
Formålet har vært å undersøke hvordan avdelingsledere på barnevernsinstitusjoner erfarer og reflekterer rundt sine rundt implementeringen av et innovasjonsarbeid. Dette undersøkes gjennom å undersøke hvordan avdelingsledernes erfaring, kunnskap og opplevelse med innovasjonen er, hvordan de videreformidler den til sine ansatte og hvordan de legger til rette for å skape endring og læring. For å besvare problemstillingen har studien innhentet data via kvalitative intervju fra fire avdelingsledere i private barnevernsinstitusjoner.
Studien viser at avdelingslederne opplever dette som et riktig og viktig endringsarbeid for å etablere god og emosjonell støtte rundt utsatte barn og unge. Studien viser også at det er store variasjoner i hvordan avdelingslederne oppfatter, videreformidler og leder dette endringsarbeidet. Blant avdelingslederne oppleves skolesatsingen som utydelig kommunisert ut og det kan fremstå som om forståelse av intervensjonen er avhengig av avdelingsledernes individuelle engasjement, kunnskap og erfaring. Studien viser at når avdelingslederne legger til rette for å skape endring og læring så opplever de å lykkes bedre med endringsprosesser og implementeringen av skoleoppfølgingen. Tiltak som implementerings- og organsisajonsteorier beskrives som virksomme viser å ha positiv effekt for å få fotfeste i praksis. Denne studien er et bidrag til å belyse betydningen av at det er gjennom systematisk implementering innovasjonen om en forbedret skoleoppfølging kan nå sitt fulle potensial.
The theme of this master's thesis is innovation and implementation in work with youth at risk. The change that is highlighted is an improvement in the educational suport among youth living in child welfare institutions. The main goal of the project is to see how leaders in experience and experience and implement the intervention of an improved educational supportive practice. The study seeks to find answers to the following problem:
How do department heads in child welfare institutions use effective methods and measures to improve the school follow-up of young people living in institutions?
The purpose has been to investigate how department heads at child welfare institutions experience and reflect on their around the implementation this innovation work. This is investigated by examining the leaders experience, knowledge and experience with the innovation. Also how they pass it on to their employees and how they facilitate the creation of change and learning. To answer the problem, the study obtained data via qualitative interviews from four department heads in private child welfare institutions.
The study shows that the leaders considered this innovation as an important change to establish and develop. They acknowled the emotional and practic support in the childs enviroment to provide educational support. The study also shows that there are variations in how the lesders perceive, disseminate and lead the implementation. Among the leaders, the innovation is perceived as unclearly communicated and it may appear that understanding the intervention depends on individual commitment, knowledge and experience. The study shows that when leaders facilitate the creation of change and learning, they experience better success with change processes and the implementation of school follow-up. Measures such as implementation and organization theories are described as effective and show a positive effect in gaining a sustainability in the practicefield. This study is a contribution to focus on the importance of the fact that it is through systematic implementation that the innovation of improved school follow-up in child welfare institutions can reach its full potential.