Karriereveiledning for elever med nedsatt funksjonsevne i videregående skole: En intervjuundersøkelse av fire veilederes erfaringer
Abstract
Denne masteroppgaven har tatt for seg karriereveiledning for elever med nedsatt funksjonsevne i den videregående skolen. Det har vært fokus på hvordan veilederen gjennom karriereveiledning kan hjelpe eleven til å ta reflekterte og selvstendige valg for sin fremtid. Det er tatt utgangspunkt i Urie Bronfenbrenners bioøkologiske modell. Da i sammenheng med karriereveiledning for å se nærmere på hvordan veiledningen blir påvirket av elementer i elevens mikro, meso, ekso og makrosystem. Videre vil jeg redegjøre for hvordan kommunikasjonen kan bli brukt som redskap for refleksjon i veiledningen.
Det er gjort en intervjuundersøkelse av fire veiledere som har erfaring med å veilede elever med nedsatt funksjonsevne. Hvor det er blitt innsamlet data med henhold til veiledernes erfaringer. Hensikten var å få en dypere forståelse for veilederens prosess og hans rolle i systemet. Funnene av datamaterialet viser at en veileder må være bevisst det systemet han arbeider i og han må kunne samarbeide og kommunisere med de ulike partene som er involvert i elevens omgivelser. Ikke minst være bevisst sine egne holdninger i møte med eleven slik at eleven ikke skal oppleve å bli tilegnet flere begrensninger enn hva eleven har fra før.
Description
Masteroppgave pedagogikk PED511 - Universitetet i Agder 2017