dc.contributor.author | Jordbru, Marie Denice | |
dc.date.accessioned | 2017-10-11T10:45:05Z | |
dc.date.available | 2017-10-11T10:45:05Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2459607 | |
dc.description | Masteroppgave pedagogikk PED511 - Universitetet i Agder 2017 | nb_NO |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven har tatt for seg karriereveiledning for elever med nedsatt funksjonsevne i den videregående skolen. Det har vært fokus på hvordan veilederen gjennom karriereveiledning kan hjelpe eleven til å ta reflekterte og selvstendige valg for sin fremtid. Det er tatt utgangspunkt i Urie Bronfenbrenners bioøkologiske modell. Da i sammenheng med karriereveiledning for å se nærmere på hvordan veiledningen blir påvirket av elementer i elevens mikro, meso, ekso og makrosystem. Videre vil jeg redegjøre for hvordan kommunikasjonen kan bli brukt som redskap for refleksjon i veiledningen.
Det er gjort en intervjuundersøkelse av fire veiledere som har erfaring med å veilede elever med nedsatt funksjonsevne. Hvor det er blitt innsamlet data med henhold til veiledernes erfaringer. Hensikten var å få en dypere forståelse for veilederens prosess og hans rolle i systemet. Funnene av datamaterialet viser at en veileder må være bevisst det systemet han arbeider i og han må kunne samarbeide og kommunisere med de ulike partene som er involvert i elevens omgivelser. Ikke minst være bevisst sine egne holdninger i møte med eleven slik at eleven ikke skal oppleve å bli tilegnet flere begrensninger enn hva eleven har fra før. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Universitetet i Agder ; University of Agder | nb_NO |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no | * |
dc.subject | PED511 | nb_NO |
dc.title | Karriereveiledning for elever med nedsatt funksjonsevne i videregående skole: En intervjuundersøkelse av fire veilederes erfaringer | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 71 s. | nb_NO |