Årsaker til frafall blant elever i videregående opplæring: Frafall som utviklingsprosess : En litteraturstudie med hensikt å belyse forebyggende tiltak i arbeidet med å øke gjennomføringen og redusere frafallet blant elever i videregående opplæring
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2459604Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Teamet i denne oppgaven omhandler det komplekse og sammensatte frafallsfenomenet som
er på dagsorden og som politisk prioriteringssak i forbindelse med kunnskaps- og
utdanningsfeltet. Gjennom oppgaven belyses og diskuteres teori som dreier seg om frafall
som et sluttresultat i elevers opplærings- og utviklingsprosess. Videre fremkommer
årsaksfaktorene som spiller en stor rolle i forklaringen av frafall, samt det viktige arbeidet
med ulike tiltak på flere nivå for å redusere frafall og øke gjennomføringen i videregående
opplæring. Problemstillingen som er belyst i oppgaven er: Hvilken betydning har
forebyggende tiltak mot frafall blant elever i videregående opplæring? For utvidelse av
forståelse og forklaring av frafallsfenomenet i bredere omfang, stilles disse
forskningsspørsmålene:
-Kan frafall anses som en utviklingsprosess?
-Hvilke årsaker tyder til frafall?
-Hvordan kan fraværsgrensen bidra til å redusere frafallet blant elever i videregående skole?
Gjennom systematisk litteratursøk med spesifikke søkeord i ulike databaser, og
utvelgelsesprosesser med inkluderings- og ekskluderingskriterier har denne litteraturstudien
blitt til, der relevant og troverdig litteratur om forebyggende tiltak og effekten av dem
fremkommer. Denne forskningen har også i stor grad fokus på fravær som en av de
grunnleggende faktorene til frafall i videregående skole. Det er derfor hensiktsmessig å belyse
den nylig innsatte fraværsgrensen i norsk videregående opplæring som forebyggende tiltak
mot frafall blant elever.
I diskusjon om de ulike temaene i denne forskningen, fremkommer resultatene som forklarer
viktigheten av blant annet preventiv innsats tidlig i elevers opplæringsnivå og forberedelser
og flyt mellom overganger i ulike nivå i opplæringen. Det vises til at
implementeringskvaliteten er avgjørende for økt effekt av tiltak som settes inn, og viktigheten
av dedikasjon, gode holdninger og godt samarbeid mellom flere aktører på ulike nivå i elevers
opplæring kommer klart frem. Det er stor enighet i litteraturen i at forebyggende tiltak er
viktig, det er derimot uklart hva som er effekten av dem i det norske skolesystemet
Beskrivelse
Masteroppgave pedagogikk PED511 - Universitetet i Agder 2017