Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorDyrstad, Elisabeth
dc.date.accessioned2017-10-11T10:35:48Z
dc.date.available2017-10-11T10:35:48Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2459604
dc.descriptionMasteroppgave pedagogikk PED511 - Universitetet i Agder 2017nb_NO
dc.description.abstractTeamet i denne oppgaven omhandler det komplekse og sammensatte frafallsfenomenet som er på dagsorden og som politisk prioriteringssak i forbindelse med kunnskaps- og utdanningsfeltet. Gjennom oppgaven belyses og diskuteres teori som dreier seg om frafall som et sluttresultat i elevers opplærings- og utviklingsprosess. Videre fremkommer årsaksfaktorene som spiller en stor rolle i forklaringen av frafall, samt det viktige arbeidet med ulike tiltak på flere nivå for å redusere frafall og øke gjennomføringen i videregående opplæring. Problemstillingen som er belyst i oppgaven er: Hvilken betydning har forebyggende tiltak mot frafall blant elever i videregående opplæring? For utvidelse av forståelse og forklaring av frafallsfenomenet i bredere omfang, stilles disse forskningsspørsmålene: -Kan frafall anses som en utviklingsprosess? -Hvilke årsaker tyder til frafall? -Hvordan kan fraværsgrensen bidra til å redusere frafallet blant elever i videregående skole? Gjennom systematisk litteratursøk med spesifikke søkeord i ulike databaser, og utvelgelsesprosesser med inkluderings- og ekskluderingskriterier har denne litteraturstudien blitt til, der relevant og troverdig litteratur om forebyggende tiltak og effekten av dem fremkommer. Denne forskningen har også i stor grad fokus på fravær som en av de grunnleggende faktorene til frafall i videregående skole. Det er derfor hensiktsmessig å belyse den nylig innsatte fraværsgrensen i norsk videregående opplæring som forebyggende tiltak mot frafall blant elever. I diskusjon om de ulike temaene i denne forskningen, fremkommer resultatene som forklarer viktigheten av blant annet preventiv innsats tidlig i elevers opplæringsnivå og forberedelser og flyt mellom overganger i ulike nivå i opplæringen. Det vises til at implementeringskvaliteten er avgjørende for økt effekt av tiltak som settes inn, og viktigheten av dedikasjon, gode holdninger og godt samarbeid mellom flere aktører på ulike nivå i elevers opplæring kommer klart frem. Det er stor enighet i litteraturen i at forebyggende tiltak er viktig, det er derimot uklart hva som er effekten av dem i det norske skolesystemetnb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder ; University of Agdernb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectPED511nb_NO
dc.titleÅrsaker til frafall blant elever i videregående opplæring: Frafall som utviklingsprosess : En litteraturstudie med hensikt å belyse forebyggende tiltak i arbeidet med å øke gjennomføringen og redusere frafallet blant elever i videregående opplæringnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO
dc.source.pagenumber78, VIII s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal