Kundelønnsomhetsanalyser i norske revisjonsselskap : En kvantitativ studie av bruksgrad og opplevd nytteverdi
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2452828Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne utredningen har hatt som formål å undersøke bruksgrad og opplevd nytteverdi av
kundelønnsomhetsanalyser i den norske revisjonsbransjen. Vi har også undersøkt om bruk av
estimeringsmetoder påvirker opplevd nytte av kundelønnsomhetsanalyser. Til slutt har vi sett
om det er en sammenheng mellom bruksgrad av kundelønnsomhetsanalyser og økt
foretaksprestasjon.
Undersøkelsen ble sendt ut til 550 aktive revisjonsselskap registrert i Norge. Vi henvendte oss
primært til partnere i selskapet. Regnskapsdata ble innhentet fra Proff Forvalt AS for de
selskapene vi undersøkte. Vi valgte å benytte oss av nøkkeltallene egenkapitalrentabilitet,
driftsmargin og totalkapitalrentabilitet som mål for foretaksprestasjon. I tillegg benyttet vi oss
av et subjektivt prestasjonsmål for hvordan respondentens selskap har prestert i forhold til
konkurrentene. Vi kontrollerte for selskapsstørrelse og omsetning.
Resultatet av undersøkelsen er at vi ser en lav bruksgrad og opplevd nytte av
kundelønnsomhetsanalyser i revisjonsbransjen sammenlignet mot andre bransjer. Det er
høyest bruksgrad av lønnsomhetsanalyser av enkeltkunder. Videre finner vi ingen signifikant
sammenheng mellom bruksgrad av kundelønnsomhetsanalyser og foretaksprestasjon. Vi
finner heller ingen sammenheng mellom opplevd nytte av kundelønnsomhetsanalyser og
foretaksprestasjon. Derimot er det en signifikant sammenheng mellom opplevd nytteverdi av
kundelønnsomhetsanalyser og aktivitetsbaserte estimeringsmetoder.
Beskrivelse
Masteroppgave økonomi og administrasjon BE501 - Universitetet i Agder 2017