Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNuntun, Andreas Flatnes
dc.contributor.authorGulliksen, Morten Olav Høiberget
dc.date.accessioned2017-09-01T13:07:35Z
dc.date.available2017-09-01T13:07:35Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2452828
dc.descriptionMasteroppgave økonomi og administrasjon BE501 - Universitetet i Agder 2017nb_NO
dc.description.abstractDenne utredningen har hatt som formål å undersøke bruksgrad og opplevd nytteverdi av kundelønnsomhetsanalyser i den norske revisjonsbransjen. Vi har også undersøkt om bruk av estimeringsmetoder påvirker opplevd nytte av kundelønnsomhetsanalyser. Til slutt har vi sett om det er en sammenheng mellom bruksgrad av kundelønnsomhetsanalyser og økt foretaksprestasjon. Undersøkelsen ble sendt ut til 550 aktive revisjonsselskap registrert i Norge. Vi henvendte oss primært til partnere i selskapet. Regnskapsdata ble innhentet fra Proff Forvalt AS for de selskapene vi undersøkte. Vi valgte å benytte oss av nøkkeltallene egenkapitalrentabilitet, driftsmargin og totalkapitalrentabilitet som mål for foretaksprestasjon. I tillegg benyttet vi oss av et subjektivt prestasjonsmål for hvordan respondentens selskap har prestert i forhold til konkurrentene. Vi kontrollerte for selskapsstørrelse og omsetning. Resultatet av undersøkelsen er at vi ser en lav bruksgrad og opplevd nytte av kundelønnsomhetsanalyser i revisjonsbransjen sammenlignet mot andre bransjer. Det er høyest bruksgrad av lønnsomhetsanalyser av enkeltkunder. Videre finner vi ingen signifikant sammenheng mellom bruksgrad av kundelønnsomhetsanalyser og foretaksprestasjon. Vi finner heller ingen sammenheng mellom opplevd nytte av kundelønnsomhetsanalyser og foretaksprestasjon. Derimot er det en signifikant sammenheng mellom opplevd nytteverdi av kundelønnsomhetsanalyser og aktivitetsbaserte estimeringsmetoder.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder ; University of Agdernb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectBE501nb_NO
dc.titleKundelønnsomhetsanalyser i norske revisjonsselskap : En kvantitativ studie av bruksgrad og opplevd nytteverdinb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213nb_NO
dc.source.pagenumber136 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal