• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • School of Business and Law
  • Department of Economics and Finance
  • Master's theses in Business Administration (2014-)
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • School of Business and Law
  • Department of Economics and Finance
  • Master's theses in Business Administration (2014-)
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Økonomiopplæring i skolen : “Har innføring av privatøkonomiopplæring i skolen de ønskede effektene?”

Skeie, Benedikte; Transeth, Marthe
Master thesis
Thumbnail
Åpne
Skeie, Benedikte.pdf (1.912Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2419558
Utgivelsesdato
2016
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Master's theses in Business Administration (2014-) [398]
Sammendrag
Formålet med denne utredningen er å undersøke om innføring av økonomiopplæring i skolen

fører til bedre kunnskap, atferd og holdninger til privatøkonomi blant elevene. Manglende

finansiell kompetanse kan få store konsekvenser for privatpersoner, og for samfunnet som

helhet. Blant annet er stor kredittgjeld og betalingsanmerkninger et økende problem som

skaper store kostnader for enkeltpersoner, og for samfunnet.

Vi har benyttet en kvantitativ spørreundersøkelse for å kartlegge kunnskapsnivået blant elever

i 5. og 9. klasse. For 9. klasse skal vi sammenligne elever som har fått opplæring innen

privatøkonomi gjennom ”Økonomi og Karrierevalg”, med elever som ikke har fått slik

opplæring. På grunn av begrenset tid, fikk vi ikke et fullstendig utvalg av elever i 5. Klasse.

Vi har derfor ikke mulighet til å sammenligne elever som har fått opplæring med elever som

ikke har fått opplæring. På bakgrunn av data samlet inn fra elever som har gjennomført

opplæringsprogrammet ”Lærepenger”, ønsker vi å se nærmere på elevenes kunnskap, atferd

og holdninger.

Manglende kunnskap og kompetanse innen privatøkonomi har vært mye diskutert de siste

årene. Politikere, forskere, lærere og andre interesserte har vært uenige om fokuset på

privatøkonomi i skolen bør økes. Per dags dato får elevene svært begrenset informasjon om

økonomiske situasjoner, begreper og teorier i skolen. Hovedansvaret for denne opplæringen

ligger hos foreldrene. Vi ønsker i denne utredningen å tilføre ny kunnskap til diskusjonen om

privatøkonomi bør bli en større del av pensum i norsk skole.

Resultatet av vår undersøkelse viser at opplæring har en positiv effekt på elevenes

kunnskapsnivå, og gir elevene selvtillit til å besvare økonomiske spørsmål. Vi har ikke funnet

noen umiddelbar endring i elevenes atferd og holdninger i forhold til sparing. Økt forskning

på de langsiktige effektene av slik opplæring må til for å gi et endelig svar på slike effekter.

På bakgrunn av dette, har vi konkludert med at myndighetene bør øke fokuset på

privatøkonomi i læreplanen i norsk skole. Opplæringen bør starte tidligere, være

sammenhengende og opprettholdes jevnlig gjennom hele skolegangen. Dette vil bidra til at

elevene blir bedre rustet til å innta rollen som selvstendige, økonomiske beslutningstakere i

fremtiden.
Beskrivelse
Masteroppgave økonomi og administrasjon - Universitetet i Agder 2016
Utgiver
Universitetet i Agder ; University of Agder

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit