Økonomiopplæring i skolen : “Har innføring av privatøkonomiopplæring i skolen de ønskede effektene?”
Abstract
Formålet med denne utredningen er å undersøke om innføring av økonomiopplæring i skolen
fører til bedre kunnskap, atferd og holdninger til privatøkonomi blant elevene. Manglende
finansiell kompetanse kan få store konsekvenser for privatpersoner, og for samfunnet som
helhet. Blant annet er stor kredittgjeld og betalingsanmerkninger et økende problem som
skaper store kostnader for enkeltpersoner, og for samfunnet.
Vi har benyttet en kvantitativ spørreundersøkelse for å kartlegge kunnskapsnivået blant elever
i 5. og 9. klasse. For 9. klasse skal vi sammenligne elever som har fått opplæring innen
privatøkonomi gjennom ”Økonomi og Karrierevalg”, med elever som ikke har fått slik
opplæring. På grunn av begrenset tid, fikk vi ikke et fullstendig utvalg av elever i 5. Klasse.
Vi har derfor ikke mulighet til å sammenligne elever som har fått opplæring med elever som
ikke har fått opplæring. På bakgrunn av data samlet inn fra elever som har gjennomført
opplæringsprogrammet ”Lærepenger”, ønsker vi å se nærmere på elevenes kunnskap, atferd
og holdninger.
Manglende kunnskap og kompetanse innen privatøkonomi har vært mye diskutert de siste
årene. Politikere, forskere, lærere og andre interesserte har vært uenige om fokuset på
privatøkonomi i skolen bør økes. Per dags dato får elevene svært begrenset informasjon om
økonomiske situasjoner, begreper og teorier i skolen. Hovedansvaret for denne opplæringen
ligger hos foreldrene. Vi ønsker i denne utredningen å tilføre ny kunnskap til diskusjonen om
privatøkonomi bør bli en større del av pensum i norsk skole.
Resultatet av vår undersøkelse viser at opplæring har en positiv effekt på elevenes
kunnskapsnivå, og gir elevene selvtillit til å besvare økonomiske spørsmål. Vi har ikke funnet
noen umiddelbar endring i elevenes atferd og holdninger i forhold til sparing. Økt forskning
på de langsiktige effektene av slik opplæring må til for å gi et endelig svar på slike effekter.
På bakgrunn av dette, har vi konkludert med at myndighetene bør øke fokuset på
privatøkonomi i læreplanen i norsk skole. Opplæringen bør starte tidligere, være
sammenhengende og opprettholdes jevnlig gjennom hele skolegangen. Dette vil bidra til at
elevene blir bedre rustet til å innta rollen som selvstendige, økonomiske beslutningstakere i
fremtiden.
Description
Masteroppgave økonomi og administrasjon - Universitetet i Agder 2016