Et pedagogisk møte En komparativ studie av Wolfgang Klafkis og steinerpedagogikkens syn på danning og undervisning
Abstract
Intensjonen med denne oppgaven er å sammenligne hvordan steinerpedagogikken og
didaktikeren Wolfgang Klafki forholder seg til temaene dannelse og undervisning. Kan man
se på steinerpedagogikken i et dannelsesperspektiv og hva slags syn har denne pedagogikken
på fenomenet undervisning? Hvordan forholder Klafki seg til de samme spørsmålene? Videre
drøftes likheter og forskjeller mellom disse to retningenes oppfattelse av temaet dannelse og
temaet undervisning. Når det gjelder dannelse viser oppgaven at steinerpedagogikken og
Klafki har flere likhetstrekk når det gjelder innhold eleven skal møte i skolen for å utvikle en
holdning preget av medmenneskelighet og humanitet. Begge retninger er også opptatt av å
utvikle det demokratiske mennesket som aktivt deltar i utformingen av samfunnet. Målet om å
utvikle en evne til fri selvstendig tenkning gjør seg gjeldene i begge retninger og i den
sammenheng er innholdet i undervisningen avgjørende i begge leirer. Imidlertid er
steinerpedagogikken tydeligere enn Klafki på hva slags psykologiske forutsetninger barnet
har for læring i ulike stadier av oppveksten og hvilke følger det får for hvordan eleven
forholder seg til innholdet.
Når det gjelder sammenligning av Klafkis og steinerpedagogikkens syn på undervisning, viser
oppgaven at lærer- elev forholdet i begge leirer vil være preget av dialog. Samtidig vektlegger
steinerpedagogikken det at læreren fremstår som autoritet og forbilde. En likhet gjør seg også
gjeldene i forholdet mellom lærer og innhold. Både Klafki og steinerpedagogikken verdsetter
den faglig dyktige læreren. Samtidig gis læreren prioritet over innholdet i begge retninger på
den måten at han i tilknytning til å arbeide med et emne skal ha kunnskaper om hva eleven
allerede kan om dette emnet fra før. Læreren som er i stand til å vurdere elevens behov og
dermed har evne til å gjøre innholdet i undervisningen relevant for elevens liv slik at
vedkommende står rustet til å møte utfordringer nå og i fremtiden er også et fellestrekk.
Likheter gjør seg også gjeldene i de to retningene når det gjelder elevens forhold til innholdet
i undervisningen. Innholdet får prioritet i form av at elevene skal arbeide med emnene på en
grundig og analytisk måte. Samtidig vektlegges subjektet i begge leirer på den måten at
eleven er aktiv i læringsprosessen og selv danner seg begreper. Både Klafki og
steinerpedagogikken vektlegger at elevene arbeider med innholdet gjennom diskusjon og
analyse. Imidlertid vektlegges elevens kunstneriske bearbeidelse av stoffet i
steinerpedagogikken.
Description
Masteroppgave pedagogikk- Universitetet i Agder, 2015