Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRafoss, Tomas Gundersen
dc.date.accessioned2016-02-23T07:40:31Z
dc.date.available2016-02-23T07:40:31Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2380023
dc.descriptionMasteroppgave pedagogikk- Universitetet i Agder, 2015nb_NO
dc.description.abstractIntensjonen med denne oppgaven er å sammenligne hvordan steinerpedagogikken og didaktikeren Wolfgang Klafki forholder seg til temaene dannelse og undervisning. Kan man se på steinerpedagogikken i et dannelsesperspektiv og hva slags syn har denne pedagogikken på fenomenet undervisning? Hvordan forholder Klafki seg til de samme spørsmålene? Videre drøftes likheter og forskjeller mellom disse to retningenes oppfattelse av temaet dannelse og temaet undervisning. Når det gjelder dannelse viser oppgaven at steinerpedagogikken og Klafki har flere likhetstrekk når det gjelder innhold eleven skal møte i skolen for å utvikle en holdning preget av medmenneskelighet og humanitet. Begge retninger er også opptatt av å utvikle det demokratiske mennesket som aktivt deltar i utformingen av samfunnet. Målet om å utvikle en evne til fri selvstendig tenkning gjør seg gjeldene i begge retninger og i den sammenheng er innholdet i undervisningen avgjørende i begge leirer. Imidlertid er steinerpedagogikken tydeligere enn Klafki på hva slags psykologiske forutsetninger barnet har for læring i ulike stadier av oppveksten og hvilke følger det får for hvordan eleven forholder seg til innholdet. Når det gjelder sammenligning av Klafkis og steinerpedagogikkens syn på undervisning, viser oppgaven at lærer- elev forholdet i begge leirer vil være preget av dialog. Samtidig vektlegger steinerpedagogikken det at læreren fremstår som autoritet og forbilde. En likhet gjør seg også gjeldene i forholdet mellom lærer og innhold. Både Klafki og steinerpedagogikken verdsetter den faglig dyktige læreren. Samtidig gis læreren prioritet over innholdet i begge retninger på den måten at han i tilknytning til å arbeide med et emne skal ha kunnskaper om hva eleven allerede kan om dette emnet fra før. Læreren som er i stand til å vurdere elevens behov og dermed har evne til å gjøre innholdet i undervisningen relevant for elevens liv slik at vedkommende står rustet til å møte utfordringer nå og i fremtiden er også et fellestrekk. Likheter gjør seg også gjeldene i de to retningene når det gjelder elevens forhold til innholdet i undervisningen. Innholdet får prioritet i form av at elevene skal arbeide med emnene på en grundig og analytisk måte. Samtidig vektlegges subjektet i begge leirer på den måten at eleven er aktiv i læringsprosessen og selv danner seg begreper. Både Klafki og steinerpedagogikken vektlegger at elevene arbeider med innholdet gjennom diskusjon og analyse. Imidlertid vektlegges elevens kunstneriske bearbeidelse av stoffet i steinerpedagogikken.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder ; University of Agdernb_NO
dc.subject.classificationPED 511
dc.titleEt pedagogisk møte En komparativ studie av Wolfgang Klafkis og steinerpedagogikkens syn på danning og undervisningnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280nb_NO
dc.source.pagenumber86 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel